Women Do Business: Κάθε γυναίκα μπορεί να γίνει αυτή που ονειρεύεται!
Πολλές φορές θα έχετε διαπιστώσει πως, και μέσα από το ένθετό μας Women’s Voice αλλά και ως εφημερίδα γενικότερα, στηρίζουμε και προβάλλουμε τη γυναικεία επιχειρηματικότητα. Σήμερα χαίρομαι για ακόμη μια φορά, γιατί θα σας παρουσιάσω μια σπουδαία πρωτοβουλία. Ο λόγος για το «Women Do Business», ένα «ταξίδι» της γυναικείας επιχειρηματικότητας, που ξεκίνησε από την Κρήτη με σκοπό να ενισχύσει την επιχειρηματική δράση των γυναικών εκεί και στη συνέχεια επεκτάθηκε σε όλη την Ελλάδα.
Με μότο «Κάθε γυναίκα που το επιθυμεί, μπορεί και αξίζει να έχει τη δική της επιχείρηση», στο πηδάλιο αυτού του «ταξιδιού» βρίσκονται δύο δυναμικές γυναίκες, η Νατάσα Γρηγορακη και η Έρη Παυλάκη, πρώτες μεταξύ ίσων σε μία παρέα που ολοένα μεγαλώνει, όπως και η δράση της. Πάμε, λοιπόν, να γνωρίσουμε αναλυτικότερα τι εστί «Women Do Business»!
Σας ευχαριστώ πολύ για τη σημερινή συζήτηση. Πώς ξεκίνησε αυτή η πρωτοβουλία;
Η πρωτοβουλία «Women Do Business» ξεκίνησε με σκοπό να αναδείξει και να ενισχύσει τη γυναικεία επιχειρηματικότητα στην Κρήτη και, στη συνέχεια, σε όλη την Ελλάδα με έμφαση στις περιφερειακές περιοχές. Αυτό που ξεκίνησε ως μια μικρή προσπάθεια από δυο φιλόδοξες γυναίκες, οι οποίες, αντιλαμβανόμενες τα εμπόδια και τα στερεότυπα που αντιμετωπίζουν οι γυναίκες στον επιχειρηματικό τομέα, αποφάσισαν να δημιουργήσουν έναν χώρο όπου οι γυναίκες θα μπορούσαν να λάβουν την απαραίτητη υποστήριξη και καθοδήγηση, έχει εξελιχθεί σε μια κοινότητα που στοχεύει να δημιουργήσει ένα πλαίσιο ισότητας ευκαιριών, εντός του οποίου οι γυναίκες μπορούν να αναπτύξουν και να υλοποιήσουν τις επιχειρηματικές τους ιδέες.
Γνωρίζω ότι, η δράση σας αναπτύσσεται πάνω σε τέσσερις σημαντικούς πυλώνες. Θα θέλατε να μας τους περιγράψετε;
Το «Women Do Business» δεν είναι απλά ένας συμβολικός τίτλος, αλλά μια ζωντανή και δραστήρια πραγματικότητα που αντανακλά σε κάθε δράση και πρωτοβουλία της οργάνωσης. Η πρωτοβουλία έχει διαμορφωθεί γύρω από τέσσερις κύριους πυλώνες: Εκπαίδευση, Καθοδήγηση, Ενδυνάμωση και Δικτύωση. Μέσα από αυτούς τους πυλώνες, η δράση εστιάζεται στην προσφορά ολοκληρωμένων εργαλείων και πόρων που βοηθούν τις γυναίκες να προχωρήσουν τις επιχειρηματικές τους ιδέες σε ουσιαστικά επιχειρηματικά σχέδια.
- Έμπνευση: Αυτός ο πυλώνας περιλαμβάνει τη διοργάνωση εκδηλώσεων έμπνευσης και παρακίνησης που στοχεύουν στην ανάδειξη αυθεντικών ιστοριών γυναικών επιχειρηματιών. Μέσω αυτών των εκδηλώσεων, οι ομιλήτριες έχουν την ευκαιρία να μοιραστούν τις εμπειρίες τους, να εμπνεύσουν και να ενθαρρύνουν άλλες γυναίκες, ενισχύοντας την αίσθηση κοινότητας και αλληλεγγύης.
- Εκπαίδευση: Ο πυλώνας της εκπαίδευσης περιλαμβάνει τη διοργάνωση online και δια ζώσης σεμιναρίων και workshops που στοχεύουν στο να παρέχουν στις γυναίκες τις απαραίτητες γνώσεις και δεξιότητες για να ξεκινήσουν και να αναπτύξουν επιτυχημένες επιχειρήσεις. Κορωνίδα αυτού του πυλώνα αποτελεί το Τρίμηνο Πρόγραμμα Γυναικείας Επιχειρηματικότητας που υλοποιείται κάθε χρόνο και απευθύνεται σε γυναίκες από όλη την Ελλάδα. Τα θέματα καλύπτουν ευρύ φάσμα, από οικονομική διαχείριση μέχρι ψηφιακό μάρκετινγκ, βοηθώντας έτσι στην ολοκληρωμένη κατάρτιση των γυναικών.
- Δικτύωση: Ο πυλώνας αυτός επικεντρώνεται στο να φέρει «κοντά» ανθρώπους, δράσεις και πρωτοβουλίες. Η δικτύωση επιτρέπει την ανταλλαγή ιδεών, την ανάπτυξη συνεργασιών και την πρόσβαση σε πολύτιμους πόρους. Η δημιουργία ενός ισχυρού δικτύου μπορεί να αποτελέσει καταλύτη για την επιτυχία των επιχειρηματικών σχεδίων των γυναικών.
- Mentoring/Καθοδήγηση: Αυτός ο πυλώνας περιλαμβάνει την υποστήριξη της υλοποίησης επιχειρηματικών ιδεών μέσα από τα προγράμματα mentoring του «Women Do Business». Η διαδικασία αυτή παρέχει έμπρακτη καθοδήγηση και συμβουλευτική από έμπειρους επιχειρηματίες και ειδικούς, βοηθώντας τις γυναίκες να μετατρέψουν τις ιδέες τους σε βιώσιμες και επιτυχημένες επιχειρήσεις.
Η πρωτοβουλία του «Women Do Business» ενσωματώνει στην καρδιά των δράσεών της, την παγκόσμια ατζέντα για τη βιώσιμη ανάπτυξη, εστιάζοντας συγκεκριμένα στους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης του ΟΗΕ. Μέσα από τις πολυεπίπεδες δράσεις της, η πρωτοβουλία στηρίζει έμπρακτα τον Στόχο Νο.5 για την Ισότητα των Φύλων, προωθώντας την ενδυνάμωση των γυναικών στην επιχειρηματική σφαίρα.
Παράλληλα, στοχεύει στη Μείωση των Κοινωνικών και Οικονομικών Ανισοτήτων (Στόχος Νο.10), διευρύνοντας τις ευκαιρίες για όλες τις γυναίκες, ανεξαρτήτως κοινωνικοοικονομικού υπόβαθρου. Επιπροσθέτως, το «Women Do Business» ενισχύει τις Συνεργασίες (Στόχος Νο.17) με διάφορους οργανισμούς και ιδρύματα, υποστηρίζοντας την ανταλλαγή γνώσης και πόρων με στόχο την επίτευξη των κοινών στόχων για βιώσιμη ανάπτυξη. Μέσω αυτής της προσέγγισης συμβάλλει στη δημιουργία ενός πιο δίκαιου, ισότιμου και ευημερούντος κόσμου, αναδεικνύοντας τον κρίσιμο ρόλο της γυναικείας δυναμικής στη βιώσιμη ανάπτυξη.
Από την αρχή, άλλωστε, της πρωτοβουλίας του το «Women Do Business» έχει λάβει υποστήριξη από διάφορους φορείς, τόσο σε τοπικό όσο και σε εθνικό επίπεδο. Οργανισμοί, ιδρύματα και τοπικές επιχειρήσεις έχουν συνεισφέρει σημαντικά, είτε μέσω χορηγιών είτε μέσω συνεργασιών, επιτρέποντάς στην οργάνωση να επεκτείνει τη δράση της και να στηρίξει περισσότερες γυναίκες σε όλη την Ελλάδα.
Η γυναικεία επιχειρηματικότητα είναι ένα θέμα που σταθερά προβάλλουμε και στηρίζουμε, ως εφημερίδα. Σε ποιο σημείο βρίσκεται αυτή τη στιγμή στη χώρα μας; Θα ήθελα τη γνώμη σας…
Η γυναικεία επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα έχει διανύσει έναν μακρύ δρόμο, αντιμετωπίζοντας πολλά εμπόδια αλλά επιτυγχάνοντας ταυτόχρονα σημαντική πρόοδο. Παρά τις οικονομικές δυσκολίες που έχει βιώσει η χώρα, πολλές γυναίκες επιχειρηματίες έχουν καταφέρει να δημιουργήσουν και να διατηρήσουν βιώσιμες επιχειρήσεις, κυρίως στους κλάδους της τουριστικής βιομηχανίας, της υγείας, της εκπαίδευσης και του λιανικού εμπορίου.
Οι καινοτόμες αυτές λύσεις που προσφέρουν έχουν συμβάλλει σημαντικά στην τοπική οικονομία και έχουν ανοίξει νέους δρόμους για την επιχειρηματική ανάπτυξη. Η στήριξη στο γυναικείο επιχειρείν από οργανισμούς και πρωτοβουλίες όπως το «Women Do Business» ενισχύει αυτή την τάση ξεπερνώντας προβλήματα, όπως η έλλειψη χρηματοδότησης και η ανισότητα στις ευκαιρίες.
Σύμφωνα με έκθεση του ΟΟΣΑ και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (2021), οι άνδρες είναι πιο πιθανό να ξεκινήσουν και να διαχειριστούν νέες επιχειρήσεις σε σύγκριση με τις γυναίκες. Από το 2016 έως το 2020, το 8% του εργατικού δυναμικού των ανδρών στην Ευρωπαϊκή Ένωση εμπλέκεται σε συνολική επιχειρηματική δραστηριότητα (TEA), σε αντίθεση με το 5% των γυναικών.
Παρόμοια, στις χώρες του ΟΟΣΑ το 13% των ανδρών και μόνο το 9% των γυναικών συμμετείχαν στη δημιουργία και διαχείριση νεοσύστατων εταιριών. Παρόλο που είναι γενικά αποδεκτό ότι, οι γυναίκες διαθέτουν τις ποιότητες και τις δεξιότητες για να είναι επιτυχημένες επιχειρηματίες, συναντούν σημαντικά περισσότερα εμπόδια σε σχεδόν όλα τα στάδια του επιχειρηματικού κύκλου σε σχέση με τους άνδρες.
Αυτά τα εμπόδια περιλαμβάνουν τα έμφυλα στερεότυπα και τις προκαταλήψεις, την περιορισμένο πρόσβαση σε χρηματοδότηση λόγω έμφυλων προκαταλήψεων, τις δυσκολίες στη δημιουργία επαγγελματικών δικτύων και στην εύρεση μεντόρων, την πρόκληση της εξισορρόπησης των επιχειρηματικών υποχρεώσεων με τις οικογενειακές, τις εκπαιδευτικές ανισότητες και τις περιορισμένες ευκαιρίες κατάρτισης, τα εμπόδια στην είσοδο σε ανδροκρατούμενες βιομηχανίες, τις διακρίσεις στην αγορά, τα πολιτικά και θεσμικά εμπόδια, και το ψηφιακό χάσμα που επηρεάζει την ψηφιακή γραμματισμότητα και την υιοθέτηση του ηλεκτρονικού εμπορίου.
Στην Ελλάδα, το 2022, το ποσοστό των γυναικών που ηγούνται ίδρυσης επιχειρήσεων έφτασε το 10,2%. Παγκοσμίως, το αντίστοιχο ποσοστό για τις γυναίκες το 2022 ήταν 5,5%, σε σύγκριση με το 8,1% για τους άνδρες. Ωστόσο, παρά την πρόοδο στην αναγνώριση της σημασίας της ισότητας των φύλων στην επιχειρηματικότητα, σημαντικές ανισότητες παραμένουν, ειδικά στο στάδιο της πρώιμης επιχειρηματικής δραστηριότητας, όπου η Ελλάδα ήταν μία από τις χώρες με το χαμηλότερο ποσοστό γυναικών (3,4% έναντι 10,1% παγκοσμίως). Η κατανόηση αυτών των προκλήσεων και ευκαιριών είναι κρίσιμη για τη δημιουργία ενός επιχειρηματικού περιβάλλοντος ανοικτού προς όλες και όλους στην Ελλάδα.
Ποια ζητήματα θεωρείτε πως πρέπει να αναδεικνύονται σε ό,τι αφορά το γυναικείο επιχειρείν;
Είναι κρίσιμο να αναδεικνύονται θέματα, όπως η ισότητα των φύλων στον επιχειρηματικό κόσμο, η πρόσβαση σε χρηματοδότηση, η αναγνώριση και εξάλειψη των έμφυλων στερεοτύπων, η εκπαίδευση και η κατάρτιση των γυναικών, καθώς και η δημιουργία υποστηρικτικών δικτύων. Αυτά τα θέματα αποτελούν τον πυρήνα της δράσης του «Women Do Business» και πιστεύουμε ότι, είναι απαραίτητα για την προώθηση της γυναικείας επιχειρηματικότητας.
Πώς είναι η κατάσταση στην ελληνική επαρχία; Η γυναικεία επιχειρηματικότητα ανθεί στην περιφέρεια ή τα εμπόδια είναι μεγαλύτερα;
Η έμφαση που δίνει το «Women Do Business» σε γυναίκες της περιφέρειας, παρουσιάζοντας μια σύγχρονη και ολιστική προσέγγιση που συνήθως συναντάμε σε μεγάλα αστικά κέντρα, είναι το ανταγωνιστικό πλεονέκτημά μας.
Η γυναικεία επιχειρηματικότητα στις περιφέρειες της Ελλάδας αποτελεί έναν τομέα με πολλές δυνατότητες αλλά και προκλήσεις. Η παρουσία γυναικών επιχειρηματιών σε αυτές τις περιοχές μπορεί να αξιοποιήσει την ευκαιρία να διαμορφώσει την τοπική αγορά και να καταστεί πρωταγωνιστής σε νέους ή λιγότερο ανταγωνιστικούς τομείς. Η στενότερη κοινοτική σύνδεση που χαρακτηρίζει τις μικρότερες κοινωνίες μπορεί να συμβάλει στην ενίσχυση των επιχειρήσεών τους, μέσω της άμεσης υποστήριξης και της προσωπικής εμπλοκής των πελατών.
Παρόλα αυτά, οι γυναίκες στις επαρχίες αντιμετωπίζουν ειδικά εμπόδια, όπως οι περιορισμένη πρόσβαση σε χρηματοδοτικά μέσα και τεχνολογικές υποδομές, η έλλειψη εξειδικευμένου ανθρώπινου δυναμικού και οι κοινωνικο-πολιτιστικοί περιορισμοί που μπορεί να επηρεάζουν την ανάπτυξη και την καινοτομία.
Αυτές οι προκλήσεις απαιτούν ειδικές στρατηγικές και προσεγγίσεις, όπως η ενίσχυση των δικτύων υποστήριξης, η παροχή εκπαιδευτικών και καταρτιστικών προγραμμάτων και η δημιουργία ισχυρότερων συνδέσμων με εθνικές και διεθνείς πηγές χρηματοδότησης. Οι στοχευμένες αυτές πρωτοβουλίες μπορούν να ενισχύσουν την ικανότητα των γυναικών στις περιφέρειες να ξεπερνούν τα εμπόδια και να εκμεταλλεύονται τις ευκαιρίες, συμβάλλοντας στην οικονομική ανάπτυξη των τοπικών κοινοτήτων και της χώρας ευρύτερα.
Ποιοι είναι οι επόμενοι στόχοι σας;
Οι επόμενοι στόχοι του «Women Do Business» περιλαμβάνουν την επέκταση των προγραμμάτων του σε περισσότερες περιφερειακές περιοχές της Ελλάδας, την αύξηση των συνεργασιών με άλλους οργανισμούς και επιχειρήσεις, καθώς και την ενίσχυση της προσφοράς της οργάνωσης σε ψηφιακά εργαλεία και πόρους για τις γυναίκες επιχειρηματίες.
Για τις γυναίκες που σκοπεύουν να ξεκινήσουν την επιχείρησή τους, ορισμένες συμβουλές που μπορούν να ακολουθήσουν περιλαμβάνουν την έμφαση στη δημιουργία ενός ισχυρού δικτύου από επαφές, την επένδυση στην προσωπική τους εκπαίδευση και στην ανάπτυξη ενός καλά δομημένου επιχειρηματικού σχεδίου. Η δικτύωση είναι κρίσιμη για την ανταλλαγή γνώσεων και πόρων και μπορεί να προσφέρει πολύτιμη καθοδήγηση και υποστήριξη, ενώ τα εκπαιδευτικά σεμινάρια και τα εργαστήρια παρέχουν τις απαραίτητες γνώσεις και δεξιότητες για την επιτυχία αλλά και για την κατανόηση των πολύπλοκων πτυχών του επιχειρείν.
Συνολικά, η γυναικεία επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα βρίσκεται σε μια δυναμική τροχιά ανάπτυξης. Με τη συνεχή υποστήριξη και τη διεύρυνση των πρωτοβουλιών που στοχεύουν στην ενδυνάμωση των γυναικών στο επιχειρείν, οι γυναίκες στην Ελλάδα θα συνεχίσουν να ξεπερνούν τα εμπόδια και να εκμεταλλεύονται τις διαθέσιμες ευκαιρίες, ενισχύοντας τη θέση τους στην επιχειρηματική κοινότητα.
Τι θα συμβουλεύατε μια γυναίκα που επιθυμεί να κάνει τη δική της επιχείρηση;
Το «Women Do Business» συμβουλεύει όλες τις γυναίκες, να μην φοβούνται να ονειρεύονται και να διεκδικούν, γιατί κάθε γυναίκα που το επιθυμεί μπορεί και αξίζει να έχει τη δική της επιχείρηση. Είμαστε δίπλα σε κάθε γυναίκα που επιθυμεί να ανακαλύψει τη δύναμη που κρύβει μέσα της και να γίνει αυτή που ονειρεύεται!
Ο μη κερδοσκοπικός οργανισμός Women Do Business δραστηριοποιείται από τον Μάιο 2019 έως σήμερα, επιδιώκοντας την προαγωγή της γυναικείας επιχειρηματικότητας, στην περιφέρεια της Κρήτης και της υπόλοιπης Ελλάδας. Σκοπός μας είναι να υποστηρίξουμε γυναίκες που θέλουν να υλοποιήσουν μία ιδέα ως επιχείρηση, ώστε ν’ αλλάξουμε περιοριστικές πεποιθήσεις αλλά και στερεότυπα γύρω από τη θέση της γυναίκας στον τομέα της επιχειρηματικότητας.
Μέσα σε 3 χρόνια που ξεκινήσαμε τις δράσεις μας, 2.000+ γυναίκες έχουν ωφεληθεί απ’ την συμμετοχή τους, 13 επιχειρήσεις έχουν ξεκινήσει μέσα από το Women Do Business και έχουμε αναπτύξει δεσμούς χρηματοδότησης και συνεργασίας με το Ίδρυμα Vodafone, την Alpha Bank, τα Hondos Center, τη Unilever, το HIGGS, την Action Finance Initiative (AFI), την InterMediaKT ,την Coca-cola Τρία Έψιλον, το Ίδρυμα ΜΠΟΔΟΣΑΚΗ και το Ίδρυμα Αθηνάς Ι. Μαρτίνου .
Η υποστήριξή μας γίνεται σε τέσσερις πυλώνες:
-
Ενδυνάμωση
-
Εκπαιδευτικά Workshops (Online & Δια ζώσης)
-
Καθοδήγηση-Mentoring
-
Δικτύωση