Ώρα να μπει τάξη στα ανασφάλιστα αυτοκίνητα
Από τον Απρίλιο του 2013 εκκρεμούσε η Υπουργική Απόφαση που προέβλεπε ο Ν. 4141/2013, όπως κατήγγειλε ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, Τρύφων Αλεξιάδης, κατά την ομιλία του στην Γενική Συνέλευση της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιριών Ελλάδος.
Πρόκειται για τον νόμο, με βάση τον οποίο θεσπίστηκαν υψηλά πρόστιμα για τα ανασφάλιστα οχήματα και δημιουργήθηκε ένα σύστημα για τον άμεσο εντοπισμό αυτών των οχημάτων μέσω του ελληνικού κέντρου πληροφοριών.
Ειδικότερα, σύμφωνα με το άρθρο 26 του Ν. 4141/2013 (ΦΕΚ Α’ 81) που δημοσιεύθηκε στις 5 Απριλίου 2013, καθορίζονται οι τροποποιήσεις του νόμου περί υποχρεωτικής ασφάλισης των οχημάτων. Με το νέο νόμο περιγράφονται οι διαδικασίες ηλεκτρονικού εντοπισμού των ανασφάλιστων οχημάτων, καθώς και τα πρόστιμα και οι ποινές στους ιδιοκτήτες τους, με ισχύ από τις 15 Απριλίου 2013.
Σχεδόν τρία χρόνια μετά, η κυβέρνηση ολοκλήρωσε και ήδη είναι για δημοσίευση στο ΦΕΚ τις σχετικές διατάξεις για το θέμα του ελέγχου και της δραστικής μείωσης των ανασφάλιστων οχημάτων, ώστε να περιοριστούν τα σοβαρά κοινωνικά προβλήματα που προκαλούνται αλλά και οι ζημιές του Επικουρικού Κεφαλαίου Αυτοκινήτων.
Ενδεικτικά της κατάστασης που επικρατεί στη χώρα με τα ανασφάλιστα αυτοκίνητα, είναι τα στοιχεία που ανακοίνωσε χθες ο πρόεδρος της ΕΑΕΕ, Αλέξανδρος Σαρρηγεωργίου. Ειδικότερα, ανέφερε ότι τα ανασφάλιστα οχήματα που στην Ελλάδα αριθμούν περίπου 700 χιλ. έως ένα εκατομμύριο, προσθέτοντας ότι αυτό πρακτικά σημαίνει για το Δημόσιο διαφυγόντα κέρδη ύψους τουλάχιστον 26 εκατ. ευρώ.
Τι περιμένει τους οδηγούς
Κάθε οδηγός που θα παραλάβει το ειδοποιητήριο θα πρέπει μέσα σε οκτώ ημέρες είτε να αποδείξει ότι είναι ασφαλισμένο το όχημά του και εκ παραδρομής εμφανίστηκε στον κατάλογο της ΓΓΔΕ, είτε να επιλέξει σε ποια εταιρία θα ασφαλίσει το όχημά του.
Αν παρέλθει το οκταήμερο και ο οδηγός δεν ανταποκριθεί, τότε θα κληθεί να καταβάλει επιπλέον πρόστιμο 500 ευρώ και ταυτόχρονα θα βρεθεί αντιμέτωπος με:
-Αφαίρεση των πινακίδων, της άδειας ικανότητας και της άδειας κυκλοφορίας για έξι μήνες.
-Αφαίρεση των πινακίδων και της άδειας κυκλοφορίας για δύο χρόνια σε περίπτωση ατυχήματος ή για τρία χρόνια, σε περίπτωση υποτροπής.
-Χρηματικό πρόστιμο υπέρ του Επικουρικού Κεφαλαίου, με πράξη της Αστυνομικής Αρχής, 1.000 ευρώ για τα λεωφορεία και τα Φ.Δ.Χ., 500 ευρώ για τα επιβατικά και 250 ευρώ για τα δίκυκλα.
-Φυλάκιση από δύο μήνες μέχρι ένα χρόνο και χρηματική ποινή μέχρι 3.000 ευρώ σε περίπτωση εμπλοκής σε ατύχημα.
Πρωτοβουλίες για τον ασφαλιστικό κλάδο
Παράλληλα, ο κ. Αλεξιάδης ανακοίνωσε και μία σειρά από πρωτοβουλίες και νομοθετικές παρεμβάσεις που φορούν γενικότερα τον ασφαλιστικό κλάδο:
1. Δημιουργία θεσμού διαβούλευσης με την συμμετοχή όλων των εμπλεκόμενων φορέων του κλάδου, δηλαδή με την συμμετοχή του δημοσίου, των εργοδοτών, των εργαζομένων, των καταναλωτικών οργανώσεων και των διαμεσολαβούντων (ασφαλιστές, πράκτορες, μεσίτες κλπ).
2. Σύσταση εξειδικευμένων «Ασφαλιστικών Δικαστηρίων», με εξειδικευμένους δικαστές. Η πρόταση αυτή θα ενταχθεί στο ευρύτερο πλαίσιο της μεταρρύθμισης των δικαστηρίων και του απεγκλωβισμού τους από υποθέσεις που λιμνάζουν.
3. Σύσταση σώματος ανεξάρτητων εξειδικευμένων πραγματογνωμόνων για την αξιολόγηση ζημιών.
4. Θέσπιση μέτρων που θα αντιμετωπίζουν με επιτυχία τους διεθνείς κανόνες λειτουργίας του ασφαλιστικού κλάδου και τις υποχρεώσεις του απέναντι στους ασφαλισμένους, αλλά και τους εργαζομένους.
5. Θέσπιση μέτρων και τρόπων ενίσχυσης του Επικουρικού Κεφαλαίου Αυτοκινήτων και του Εγγυητικού Κεφαλαίου Ζωής.
6. Εξασφάλιση πλήρως των εργαζομένων σε περιπτώσεις ανάκλησης αδειών λειτουργίας ασφαλιστικών