Αγωγός ΤΑΡ: Τον Νοέμβριο ολοκληρώνεται η κατασκευή του ελληνικού τμήματος
Στο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του έργου για την κατασκευή του αγωγού φυσικού αερίου ΤΑΡ, αναφέρθηκε η διευθύντρια του έργου, Κατερίνα Παπαλεξανδρή, διαβεβαιώνοντας ότι το ελληνικό τμήμα, μήκους 550 χιλιομέτρων, θα έχει ολοκληρωθεί έως τον Νοέμβριο του 2018.
Πρόκειται για το τμήμα που θα ξεκινάει από τους Κήπους του Έβρου και θα φτάνει έως τα ελληνοαλβανικά σύνορα, στην Κρυσταλλοπηγή της Καστοριάς.
Σύμφωνα με την κ. Παπαλεξανδρή, οι δοκιμές και η εισαγωγή υδρογονανθράκων θα γίνουν μέχρι τα μέσα του 2019 και το επόμενο έτος, το 2020, το έργο θα είναι έτοιμο για εμπορική λειτουργία.
Σε πρώτη φάση, όπως μεταδίδει το ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο αγωγός θα μεταφέρει 10 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα αερίου ετησίως, από το κοίτασμα Σαχ Ντενίζ του Αζερμπαϊτζάν στην Ευρώπη, με προοπτική διπλασιασμού της μεταφορικής ικανότητας σε επόμενο στάδιο, στα 20 δισεκατομμύρια κυβικά, ενώ θα συνδέεται σε τρία σημεία (στην Πέλλα την Καστοριά και την Κοζάνη) με το ελληνικό σύστημα φυσικού αερίου.
Σε εκκρεμότητα η διέλευση από την Καβάλα
Το ζήτημα που παραμένει σε εκκρεμότητα είναι αυτό της διέλευσης του αγωγού από περιοχή της Καβάλας όπου σε μήκος 11 περίπου χιλιομέτρων η χάραξη έχει προκαλέσει αντιδράσεις από τοπικούς φορείς.
Σύμφωνα με τα όσα ανέφερε η κ. Παπαλεξανδρή, η πρόταση της εταιρίας για παραπομπή του θέματος σε διαιτησία απορρίφθηκε από την άλλη πλευρά, η ίδια, ωστόσο δήλωσε ότι παραμένει ανοιχτή σε διάλογο με στόχο την ολοκλήρωση του έργου στις προβλεπόμενες προθεσμίες.
Η επένδυση για την κατασκευή του ελληνικού τμήματος του αγωγού φθάνει στο 1,5 δισ. ευρώ, μεγάλο μέρος των οποίων αφορά εργολαβίες, προμήθειες υλικών και υπηρεσιών που έχουν ανατεθεί σε ελληνικές επιχειρήσεις. Συνολικά 367 ελληνικές επιχειρήσεις έχουν υπογράψει σύμβαση συνεργασίας με την κοινοπραξία κατασκευής.
Ο αγωγός διέρχεται από 13 περιφερειακές ενότητες και 140 κοινότητες στη Βόρειο Ελλάδα, ενώ διαθέτει 23 συνολικά βαλβιδοστάσια, μέσω των οποίων θα διακόπτεται η ροή, προκειμένου να γίνονται εργασίες συντήρησης ανά τμήμα του αγωγού.
Για το περιβάλλον
Αναφορικά με τις επιπτώσεις στο περιβάλλον, οι εκπρόσωποι της Κοινοπραξίας διαβεβαίωσε ότι τηρούνται αυστηρές προδιαγραφές για την προστασία του, την αποκατάσταση των εδαφών και την μεγιστοποίηση του οφέλους για τις τοπικές κοινωνίες.
Ενδεικτικά, όπως ανέφεραν, για τη διέλευση του ποταμού Αξιού έγινε διάτρηση μήκους 1800 μέτρων, από τις μεγαλύτερες στον κόσμο, προκειμένου να προστατευθεί το οικοσύστημα. Τα τμήματα του αγωγού συγκολλούνται αυτόματα και αφού ολοκληρωθεί ο έλεγχος ποιότητας της συγκόλλησης τοποθετούνται στο έδαφος, σε βάθος τουλάχιστον 1,3 μέτρα.
Όταν ολοκληρωθεί η αποκατάσταση του εδάφους, η γη επιστρέφεται στον ιδιοκτήτη της, διαδικασία που έχει ολοκληρωθεί για το 50% περίπου του αγωγού. Σύμφωνα με τους ίδιους, πριν και μετά την ολοκλήρωση των εργασιών, λαμβάνεται δείγμα εδάφους, το οποίο αναλύεται.
Επίσης, οι γεωπόνοι που συνεργάζονται με την Κοινοπραξία συνιστούν στους αγρότες αλλαγή της καλλιέργειας ανάλογα με την σύσταση του εδάφους στην περιοχή.
Επισημάνθηκε, τέλος, ότι ο σταθμός συμπίεσης του αερίου στις Φέρες του νομού Έβρου θα τροφοδοτεί και το δίκτυο τηλεθέρμανσης της περιοχής.