ΕΕ: Εξετάζει μπλόκο στη θαλάσσια μεταφορά ρωσικού πετρελαίου
Η Ευρωπαϊκή Ένωση εξετάζει το ενδεχόμενο να προσθέσει στις πετρελαϊκές κυρώσεις της και περιορισμούς στη θαλάσσια μεταφορά ρωσικού αργού, καθώς το μπλοκ συνεχίζει να συζητά για την εισαγωγή πλαφόν στο ρωσικό πετρέλαιο, σύμφωνα με άτομα που γνωρίζουν το θέμα.
Οπως μεταδίδει το Bloomberg, μια απαγόρευση θαλάσσιας μεταφοράς δεν θα επέτρεπε στα πλοία της ΕΕ να μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο που πωλείται πάνω από ένα συμφωνημένο όριο (τιμής).
Η Ελλάδα είναι μακράν η χώρα που διαθέτει τα περισσότερα πετρελαιοφόρα στον κόσμο. Ωστόσο, αξιωματούχοι είπαν στο Playbook του Politico ότι έχει συμφωνηθεί μια δοκιμαστική λύση βάσει της οποίας η Ελλάδα, η Κύπρος και η Μάλτα θα αποζημιωθούν.
Οι τρέχουσες κυρώσεις της ΕΕ για το πετρέλαιο, οι οποίες συμφωνήθηκαν τον Ιούνιο, περιλαμβάνουν εμπάργκο θαλασσίων μεταφορών ρωσικού πετρελαίου, απαγόρευση παροχής υπηρεσιών – όπως ασφάλιση, διαμεσολάβηση και χρηματοδότηση – που απαιτούνται για τη μεταφορά πετρελαίου σε όλο τον κόσμο αλλά και εξαιρέσεις για παραδόσεις μέσω αγωγών.
Αυτό το πακέτο πρόκειται να τεθεί σε ισχύ τον Δεκέμβριο για τις θαλάσσιες μεταφορές αργού και στις αρχές του 2023 για τα προϊόντα διύλισης πετρελαίου.
Η ναυτιλία αποκλείστηκε από το προηγούμενο πακέτο μετά από πιέσεις από ναυτιλιακά κράτη, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας και της Κύπρου, γεγονός που σημαίνει ότι τα πλοία που δεν εξαρτώνται από τις υπηρεσίες της ΕΕ θα μπορούσαν θεωρητικά να συνεχίσουν να μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο εκτός του μπλοκ.
Η συμπερίληψη της ναυτιλίας, η οποία αναφέρθηκε για πρώτη φορά από το Politico, θα χρειαζόταν για να αποφευχθούν τυχόν κενά και να ευθυγραμμιστεί το ανώτατο όριο τιμών με την Ομάδα των Επτά, είπε μία από τις πηγές.
Οπως σημειώνεται στο δημοσίευμα, τα πλοία υπό ελληνική διαχείριση συνέχισαν να μεταφέρουν ρωσικό άνθρακα σε χώρες εκτός ΕΕ ακόμη και μετά την έναρξη ισχύος των κυρώσεων του μπλοκ για το εμπόρευμα.
Οι υπουργοί της G7 ενέκριναν ένα ανώτατο όριο στην τιμή του ρωσικού πετρελαίου νωρίτερα αυτόν τον μήνα μετά από ώθηση από τις ΗΠΑ, με στόχο τη διατήρηση των παγκόσμιων τιμών του πετρελαίου υπό έλεγχο, ενώ ταυτόχρονα πλήττουν τα έσοδα της Μόσχας.
Η ΕΕ θα πρέπει να αλλάξει τις προηγούμενες κυρώσεις της για να επιτρέψει στη ναυτιλία και τις υπηρεσίες να συνεχιστούν εντός ενός συμφωνημένου ανώτατου ορίου τιμών, ανέφεραν οι πηγές του Bloomberg.
Αυτές οι αλλαγές θα χρειαστούν την υποστήριξη και των 27 κρατών-μελών για να περάσουν. Άλλα μέλη της G-7, συμπεριλαμβανομένου του Ηνωμένου Βασιλείου, το οποίο έχει ένα σημαντικό τμήμα του ασφαλιστικού κλάδου, θα υιοθετήσουν παρόμοια μέτρα.
Αρκετές λεπτομέρειες πρέπει ακόμη να διευθετηθούν, συμπεριλαμβανομένης της τιμής που θα έβαζαν οι σύμμαχοι στο πλαφόν, σημειώνουν οι πηγές.
Οι περιορισμοί της ΕΕ που είχαν εγκριθεί προηγουμένως τίθενται σε ισχύ στις 5 Δεκεμβρίου, αλλά θα μπορούσαν να επηρεάσουν τις εμπορικές συναλλαγές πετρελαίου πολύ πριν από τότε, λόγω του χρόνου που απαιτείται για τη μίσθωση πλοίων και τη μεταφορά φορτίων στους προορισμούς τους.
Τον Ιούνιο, τα 27 κράτη του μπλοκ πέρασαν εβδομάδες παζαρεύοντας τους όρους των τρεχόντων μέτρων.
Οι χώρες της ΕΕ που κέρδισαν εξαιρέσεις για το πετρέλαιο μέσω αγωγών είναι πιθανό να θέλουν να διασφαλίσουν ότι θα παραμείνουν άθικτες, ενώ τα κράτη που εισάγουν μέσω θαλάσσης θα μπορούσαν να εγείρουν ανησυχίες για άνισους όρους ανταγωνισμού, είπε μία από τις πηγές.
Οι ναυτιλιακές χώρες θα μπορούσαν επίσης να αναζητήσουν τρόπους για να προστατεύσουν τις βιομηχανίες τους, πρόσθεσε. Η Ουγγαρία έχει πει επίσης ότι δεν θα υποστηρίξει άλλες ενεργειακές κυρώσεις.
Παραμένει ασαφές πόσο αποτελεσματικό θα ήταν ένα καθεστώς ανώτατου ορίου τιμών, ιδιαίτερα αφού ορισμένοι από τους μεγαλύτερους αγοραστές της Ρωσίας, συμπεριλαμβανομένης της Κίνας και της Ινδίας, δεν έχουν συμφωνήσει να ενταχθούν. Αμερικανοί αξιωματούχοι υποστήριξαν ότι το ανώτατο όριο τιμών θα μπορούσε να λειτουργήσει ακόμη και αν πολλοί αγοραστές δεν ενταχθούν επίσημα στον συνασπισμό, καθώς θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν το σύστημα ως μόχλευση στις διαπραγματεύσεις για συμβόλαια με τη Μόσχα για να διαπραγματευτούν χαμηλότερες τιμές.