fbpx

Γερμανία: Πως το πληθωριστικό σοκ αλλάζει το τοπίο των σούπερ μάρκετς

0 160

Τα άσχημα νέα για τους πελάτες των σούπερ μάρκετ συνεχίζονται, σύμφωνα  την Handelsblatt. Όχι μόνο η Aldi  (σ.σ. μία από τις μεγαλύτερες εκπτωτικές αλυσίδες σούπερ μάρκετ στη Γερμανία) αύξησε τις τιμές για εκατοντάδες προϊόντα,  αλλά οι τιμές των τροφίμων σε ολόκληρο τον κλάδο αυξήθηκαν και πάλι τον Μάρτιο κατά περισσότερο από 6%, κατά  πάνω από 14% αυξήθηκαν οι τιμές για τα φρέσκα λαχανικά  και για το μαγειρικό λάδι 17%.

Ωστόσο, σύμφωνα με τους εμπειρογνώμονες, αυτό απέχει πολύ από το τέλος του σπιράλ των τιμών. “Βιώνουμε ένα πληθωριστικό σοκ στο λιανικό εμπόριο τροφίμων”, παρατηρεί ο Chehab Wahby, ειδικός σε θέματα καταναλωτών και εταίρος της εταιρείας συμβούλων EY-Parthenon. “Οι ομάδες με χαμηλότερο εισόδημα θα πληγούν ιδιαίτερα σκληρά”.

Και η Aldi και οι συνεργάτες της θα δώσουν τον ρυθμό. “Οι εκπτωτικές επιχειρήσεις είναι ο κινητήριος μοχλός των τιμών στην αγορά”, εξηγεί ο ειδικός του κλάδου Wahby και προβλέπει: “Οι εκπτωτικές επιχειρήσεις θα αυξάνουν συνεχώς τις τιμές, τόσο στον τομέα της ιδιωτικής ετικέτας όσο και στα επώνυμα προϊόντα”. Η κίνηση των τιμών θα έχει ευρύ αντίκτυπο. Επειδή τα σούπερ μάρκετ θα ακολουθήσουν το παράδειγμά τους.

Οι μεγάλες ανησυχίες των καταναλωτών αντικατοπτρίζονται στα σημερινά στοιχεία των ερευνητών αγοράς της GfK: το 85% των καταναλωτών αναμένουν ότι οι τιμές των καθημερινών αγαθών θα συνεχίσουν να αυξάνονται. Πριν από την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία, το ποσοστό αυτό ήταν ακόμη 77%.

Ταυτόχρονα, το καταναλωτικό κλίμα βρίσκεται σε κατακόρυφη πτώση. Για τον Μάιο, η GfK προβλέπει τιμή μείον 26,5 μονάδες – τη χαμηλότερη τιμή που έχει ποτέ μετρηθεί. Είναι επίσης σημαντικά χαμηλότερη από τη χαμηλότερη τιμή που μετρήθηκε ποτέ την άνοιξη του 2020 κατά τη διάρκεια του αποκλεισμού της Κορόνα.

Η Aldi και η Lidl κερδίζουν μερίδιο αγοράς

“Υπάρχει τεράστια αβεβαιότητα στον πληθυσμό, η οποία έχει ήδη εκπληκτικά ισχυρό αντίκτυπο στην αγοραστική συμπεριφορά”, λέει ο Robert Kecskes, ειδικός του κλάδου στην GfK. Οι ισχυρότερες επιδράσεις παρατηρούνται στο κρέας και τα λουκάνικα. Ολόκληρη η βιομηχανία κρέατος παλεύει με την πτώση των πωλήσεων- η Tönnies ανακοίνωσε την Τετάρτη πτώση των πωλήσεων κατά σχεδόν ένα δισεκατομμύριο ευρώ.

“Οι προϋπολογισμοί των πελατών έχουν μειωθεί λόγω των γενικών αυξήσεων του κόστους”, εξηγεί ο Kecskes. Οι άνθρωποι ξοδεύουν επίσης και πάλι περισσότερα χρήματα στα εστιατόρια, τα οποία στη συνέχεια λείπουν επιπλέον για δαπάνες στο εμπόριο τροφίμων.

Οι καταναλωτές αναζητούσαν φθηνότερες εναλλακτικές λύσεις. Αυτό αντικατοπτρίζεται στα στοιχεία της GfK: το μερίδιο των ιδιόκτητων εμπορικών σημάτων των λιανοπωλητών στις συνολικές πωλήσεις αυξήθηκε και πάλι το πρώτο τρίμηνο του 2022 για πρώτη φορά εδώ και χρόνια και ανέρχεται πλέον στο 34,6%.

Αυτό είναι ιδιαίτερα εμφανές στα προϊόντα πρωινού, όπου οι ιδιωτικές ετικέτες αύξησαν το μερίδιό τους κατά 3,6 ποσοστιαίες μονάδες. Αλλά κέρδισαν επίσης 2,9 ποσοστιαίες μονάδες στα βασικά τρόφιμα.

Οι ξεκάθαροι νικητές του πληθωρισμού των τιμών των τροφίμων, ωστόσο, είναι οι Aldi, Lidl και Co. Ενώ τα σούπερ μάρκετ πλήρους γκάμας μπόρεσαν να σημειώσουν σημαντικά κέρδη κατά τη διάρκεια της κρίσης της Κορόνας, τα discounters επεκτείνουν τώρα το μερίδιο αγοράς τους. Σύμφωνα με τα στοιχεία της GfK, έχασαν μόνο το 4% του κύκλου εργασιών τους τον Μάρτιο, ενώ η αγορά στο σύνολό της υποχώρησε κατά 8%. Στο εξειδικευμένο εμπόριο, δηλαδή για παράδειγμα στα κρεοπωλεία, οι πωλήσεις μειώθηκαν ακόμη και κατά 14% κατά μέσο όρο τον Μάρτιο.

Οι πωλήσεις επώνυμων βιολογικών προϊόντων σημειώνουν κατακόρυφη πτώση
Οι ειδικοί δεν εκπλήσσονται. “Σε κάθε οικονομική κρίση μέχρι σήμερα, το μερίδιο των discounters έχει αυξηθεί κατά τρία έως τέσσερα τοις εκατό – και δεν έχει μειωθεί σημαντικά στη συνέχεια”, αναφέρει ο ειδικός στα καταναλωτικά αγαθά Wahby. Υπάρχει πλέον τεράστια πίεση στα σούπερ μάρκετ.

Οι εκπτωτικές εταιρείες όπως η Aldi απολαμβάνουν τεράστια βασική εμπιστοσύνη μεταξύ των καταναλωτών. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο μπορούν να αντέξουν οικονομικά τις τρέχουσες αυξήσεις των τιμών, εκτιμά ο Wahby.

Από την άλλη πλευρά, οι έμποροι λιανικής πώλησης πλήρους γκάμας έχουν πολλά να χάσουν. “Αν αυξήσουν πολύ τις τιμές, οι πελάτες θα δυσανασχετήσουν γρήγορα”, λέει ο σύμβουλος. Ο εμπειρογνώμονας της GfK Kecskes έχει παρόμοια άποψη: “Είναι πλέον ηράκλειο έργο για τα σούπερ μάρκετ να διατηρήσουν τους πελάτες τους”, προειδοποιεί. Αλλά είναι δυνατόν. Η Edeka και η Rewe θα προσπαθήσουν πιθανώς τώρα να αποσπάσουν την προσοχή των πελατών από τις αναπόφευκτες αυξήσεις των τιμών με εκπτωτικές εκστρατείες και έντονη προώθηση των δικών τους εμπορικών σημάτων.

Αλλά και πολλοί καταναλωτές βρίσκονται σε δίλημμα μπροστά στην εκτόξευση των τιμών στα ύψη. Κατά τη διάρκεια της κρίσης της Corona, η τάση προς μια πιο συνειδητή διατροφή εντάθηκε. Τα βιολογικά και τα χορτοφαγικά προϊόντα είχαν μεγάλη ζήτηση. Αλλά τώρα πολλοί πελάτες προφανώς δεν μπορούν ή δεν θέλουν πλέον να αντέξουν οικονομικά αυτά τα πράγματα.

Και εδώ, οι περισσότεροι άνθρωποι καταφεύγουν στις μάρκες του λιανοπωλητή – τουλάχιστον για να ανακουφίσουν λίγο τη συνείδησή τους. Σύμφωνα με τα στοιχεία της GfK, ο κύκλος εργασιών των κατασκευαστών επωνύμων προϊόντων στον τομέα των βιολογικών προϊόντων μειώθηκε κατά 11,4% το πρώτο τρίμηνο. Ωστόσο, τα δικά τους βιολογικά εμπορικά σήματα των λιανοπωλητών κατάφεραν να αυξηθούν κατά 9,3%.

 

Αφήστε μια απάντηση

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More