H ΑΑΔΕ παραγράφει χιλιάδες εκκρεμείς υποθέσεις μεγαλοκαταθετών
Ταφόπλακα στις έρευνες που διενεργούσαν οι φορολογικές αρχές στις λίστες των “65 CD”, “Λανγκάρντ” και “εμβασμάτων εξωτερικού”-Τα στοιχεία από τις κινήσεις των τραπεζικών λογαριασμών στην Ελλάδα δεν θεωρούνται “συμπληρωματικά στοιχεία” που μπορούν να παρατείνουν από 5ετία σε 10ετία την προθεσμία παραγραφής του δικαιώματος του Δημοσίου για επιβολή φόρων και προστίμων.
Στην παραγραφή χιλιάδων εκκρεμών φορολογικών υποθέσεων των ετών 2006-2010 που περιλαμβάνονται στις λίστες των «65 CD» με τους 1,3 εκατομμύρια Έλληνες μεγαλοκαταθέτες του εσωτερικού, στη «λίστα Λανγκάρντ» και στη λίστα «εμβασμάτων εξωτερικού» οδηγούν οι «διευκρινίσεις» που δίδει ο Διοικητής της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων Γ. Πιτσιλής, μέσω μιας νέας εγκυκλίου προς τα Ελεγκτικά Κέντρα και τις Δ.Ο.Υ., για την αντιμετώπιση των εκκρεμών υποθέσεων ελέγχων, μέσω επεξεργασίας τραπεζικών λογαριασμών.
Όπως προκύπτει από τα όσα αναφέρονται στην υπ’ αριθμόν ΠΟΛ. 1194/2017 εγκύκλιο του κ. Πιτσιλή, τα στοιχεία από τις κινήσεις των τραπεζικών λογαριασμών των Ελλήνων φορολογουμένων στην Ελλάδα, καθώς επίσης και τα στοιχεία των λογαριασμών τους στο εξωτερικό που έχουν τροφοδοτηθεί από λογαριασμούς στην Ελλάδα δεν αποτελούν «συμπληρωματικά στοιχεία» που δεν υπήρχαν στη διάθεση των ελεγκτικών αρχών πριν τη λήξη της 5ετούς περιόδου παραγραφής των υποθέσεων και ως εκ τούτου δεν καθιστούν επιβεβλημένη την παράταση της προθεσμίας παραγραφής του δικαιώματος του Δημοσίου για επιβολή φόρων και προστίμων από 5ετή σε 10ετή. Ως εκ τούτου όλες οι υποθέσεις φορολογίας εισοδήματος των ετών 2006-2010 που ελέγχονται με βάση στοιχεία από κινήσεις τραπεζικών λογαριασμών στην Ελλάδα και προέρχονται από τις λίστες των «65 CD» με τους 1,3 εκατομμύρια Έλληνες μεγαλοκαταθέτες του εσωτερικού, τη «λίστα Λανγκάρντ» και τη λίστα «εμβασμάτων εξωτερικού» καθώς και όσες από τις υποθέσεις αυτές έχουν ήδη ελεγχθεί αλλά δεν έχουν κριθεί οριστικά στη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών ή στα διοικητικά δικαστήρια θεωρούνται ήδη παραγεγραμμένες. Κι αυτό διότι για τις υποθέσεις αυτές θεωρείται πλέον ότι ισχύει 5ετής κι όχι 10ετής περίοδος παραγραφής του δικαιώματος του Δημοσίου να επιβάλει φόρους και πρόστιμα, οπότε έχουν ήδη παραγραφεί κατά τα έτη 2012-2016. Επιπλέον, όσες υποθέσεις φορολογίας εισοδήματος του έτους 2011 ελέγχονται με βάση στοιχεία από κινήσεις τραπεζικών λογαριασμών στην Ελλάδα και προέρχονται από τις λίστες των «65 CD» με τους 1,3 εκατομμύρια Έλληνες μεγαλοκαταθέτες του εσωτερικού, τη «λίστα Λανγκάρντ» και τη λίστα «εμβασμάτων εξωτερικού» θα παραγραφούν στις 31-12-2017, αν μέχρι τότε οι ελεγκτικές υπηρεσίες δεν κοινοποιήσουν στους ελεγχόμενους τις οριστικές πράξεις διορθωτικού προσδιορισμού του φόρου. Στην ουσία οι περισσότερες, αν όχι όλες οι εκκρεμείς υποθέσεις που βρίσκονται στις παραπάνω λίστες έχουν παραγραφεί ή θα παραγραφούν σύντομα!
Aναλυτικά, με την εγκύκλιο του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε. παρέχονται οι εξής διευκρινίσεις:
1. Με την πρόσφατη νομολογία του ΣτΕ (ΣτΕ 2934/2017 και ΣτΕ 2935/2017) κρίθηκε ότι, κατά την έννοια των διατάξεων της περ. α’ της παρ. 2 του άρθ. 68 του ν.2238/1994 (ΚΦΕ) επιτρέπεται η έκδοση πράξης καταλογισμού φόρου και πρόσθετου φόρου εντός δεκαετίας από το τέλος του έτους μέσα στο οποίο λήγει η προθεσμία για την επίδοση της δήλωσης, εάν περιέλθουν σε γνώση της Φορολογικής Διοίκησης συμπληρωματικά στοιχεία, δηλαδή στοιχεία αποδεικτικά της ύπαρξης μη δηλωθέντος φορολογητέου εισοδήματος, τα οποία δικαιολογημένα δεν είχε υπόψη της η φορολογική αρχή κατά την προβλεπόμενη στην παρ. 1 του άρθ. 84 του ιδίου νόμου πενταετία. Συνεπώς, δεν αποτελούν συμπληρωματικά στοιχεία εκείνα τα οποία είτε είχαν περιέλθει σε γνώση της φορολογικής αρχής εντός της ανωτέρω πενταετίας και αγνοήθηκαν ή δεν ελήφθησαν προσηκόντως υπόψη από αυτήν, είτε η φορολογική αρχή όφειλε να έχει λάβει γνώση τους, εντός της ίδιας πενταετίας, εάν είχε επιδείξει τη δέουσα επιμέλεια, ήτοι εάν είχε λάβει τα προσήκοντα μέτρα ελέγχου και έρευνας, που προβλέπονται στο νόμο.
2. Επιπλέον, με τις παραπάνω αποφάσεις του ΣτΕ κρίθηκε ότι, μεταξύ των βασικών και τακτικών μέσων του φορολογικού ελέγχου της ακρίβειας των δηλώσεων εισοδήματος είναι και η εξέταση του υπολοίπου και των κινήσεων των τραπεζικών λογαριασμών του φορολογούμενου στην ημεδαπή.
Συνεπώς, στοιχεία για το υπόλοιπο ή/και τις κινήσεις των τραπεζικών λογαριασμών του φορολογούμενου στην ημεδαπή δεν αποτελούν «συμπληρωματικά στοιχεία», ικανά να δικαιολογήσουν την επιμήκυνση της, κατ’ αρχήν οριζόμενης, πενταετούς προθεσμίας παραγραφής.
3. Εκ των ανωτέρω συνάγεται ότι, σε περίπτωση που περιέλθουν σε γνώση της φορολογικής αρχής συμπληρωματικά στοιχεία κατά την έννοια των διατάξεων της περ. α’ της παρ. 2 του άρθ. 68 του ν.2238/1994 (ΚΦΕ), επιτρέπεται η έκδοση πράξεων διορθωτικού προσδιορισμού φόρου και επιβολής προστίμου αποκλειστικά για τη φορολογητέα ύλη που προκύπτει από τα στοιχεία αυτά και για το έτος στο οποίο αυτά αφορούν με την προϋπόθεση ότι, τα στοιχεία αυτά αποδεδειγμένα δεν είχε, ούτε μπορούσε δικαιολογημένα να έχει υπόψη της η ελεγκτική αρχή ώστε να τα εκτιμήσει κατά τον αρχικό φορολογικό έλεγχο (σχετ. ΣτΕ 4843/1988, ΣτΕ 2632/1996, ΣτΕ 1303/1999, ΣτΕ 572/2007, ΣτΕ 3955/2012, ΣτΕ 1623/2016).
4. Για την ομοιόμορφη αντιμετώπιση των εκκρεμών υποθέσεων ελέγχων, διευκρινίζεται ότι οι πληροφορίες που έχουν περιέλθει στη Φορολογική Διοίκηση από την αλλοδαπή (όπως π.χ. τα χρηματοοικονομικά προϊόντα, λοιπές κινητές αξίες, διαφορές χαρτοφυλακίου, τραπεζικές κινήσεις, διαφορές υπολοίπων λογαριασμών), συνιστούν συμπληρωματικά στοιχεία, εφόσον, αφενός, η Φορολογική Διοίκηση αποδεδειγμένα δεν είχε και δικαιολογημένα δεν μπορούσε να τις έχει υπόψη της κατά την αρχική πενταετή προθεσμία παραγραφής, και, αφετέρου, διαπιστώνεται από τον έλεγχο μη δηλωθείσα φορολογητέα ύλη με βάση τα στοιχεία αυτά. Συνεπώς, δε θεωρείται πληροφορία από την αλλοδαπή και ως εκ τούτου δε συνιστά συμπληρωματικό στοιχείο, η πληροφορία, η οποία περιέρχεται σε γνώση της φορολογικής αρχής μέσω της επεξεργασίας του ημεδαπού τραπεζικού λογαριασμού ή από στοιχεία που προσκομίζει ο φορολογούμενος κατά την επεξεργασία του ημεδαπού τραπεζικού λογαριασμού και αφορούν τις ως άνω πληροφορίες (χρηματοοικονομικά προϊόντα κ.λπ.). Τέτοια είναι η περίπτωση ύπαρξης τραπεζικού λογαριασμού αλλοδαπής που τροφοδοτήθηκε από λογαριασμούς της ημεδαπής (εξερχόμενο έμβασμα) ή τροφοδότησε λογαριασμούς της ημεδαπής (εισερχόμενο έμβασμα).
5. Οι εκκρεμείς υποθέσεις, για τις οποίες πληρούνται τα ανωτέρω ως προς την ύπαρξη συμπληρωματικών στοιχείων, ελέγχονται κατ’ εφαρμογή της περ. α’ της παρ. 1 της εγκ. ΠΟΛ.1154/2017, κατά προτεραιότητα, ως προς τις χρήσεις 2006 και μετά, και εκδίδονται οι σχετικές πράξεις προσδιορισμού. Σε περίπτωση που δεν πληρούνται οι ως άνω προϋποθέσεις, έχουν εφαρμογή οι οδηγίες που έχουν δοθεί με τις παρ. 2, 3, και 4 της εγκ. ΠΟΛ.1154/2017.