Η Generation “Z” αλλάζει τα δεδομένα στην Κίνα – Νέες τάσεις στον Τουρισμό
Γράφει ο Σταύρος Μονεμβασιώτης*
Γεννήθηκαν από το 1996 έως και το 2012, έχουν το δικό τους κοινωνικό, πολιτικό, οικονομικό προφίλ, και εκπροσωπούν τη μεγαλύτερη γενιά στον κόσμο, την Generation “Z”. Το 2025 θα αποτελεί το 27% του παγκόσμιου εργατικού δυναμικού, παίρνοντας τα ηνία της παγκόσμιας οικονομίας από τις προηγούμενες γενιές!
Στην Κίνα, οι “εικοσάρηδες” ήδη έχουν αρχίσει να επηρεάζουν τη λήψη των αποφάσεων και να αλλάζουν τα δεδομένα σε σημαντικούς τομείς όπως είναι αυτός του τουρισμού, στέλνοντας το μήνυμα της αλλαγής σε όλο τον κόσμο. Οι περισσότεροι εκπρόσωποι αυτής της γενιάς βρίσκονται ακόμα στο στάδιο της εκπαίδευσης, της διαμόρφωσης του χαρακτήρα τους ή στην αφετηρία της επαγγελματικής τους σταδιοδρομίας, που σημαίνει ότι οι αλλαγές που συντελούνται παγκοσμίως και η αντικατάσταση παραδοσιακών μοτίβων (πχ στην εργασία, στην ψυχαγωγία, στα ταξίδια) από την ψηφιοποίηση και την αυτοματοποίηση, θα εξακολουθήσουν να μεταβάλλουν τις αξίες και τις στάσεις τους απέναντι στη ζωή και τις προκλήσεις της.
Στην Κίνα η “Gen Z” τείνει να μετατραπεί στο νέο διαμορφωτή της κοινής γνώμης (decision maker) αλλάζοντας τα δεδομένα ακόμα και στον τρόπο με τον οποίο ταξιδεύουν οι Κινέζοι. Σε ποσοστό 52,7% αντλούν τις πληροφορίες για προορισμούς, τιμές και παρεχόμενες υπηρεσίες από τα social media, αγοράζοντας αεροπορικά εισιτήρια, διαμονή και εισόδους σε μουσεία ή άλλα events από εφαρμογές στο κινητό και πλατφόρμες.
Η μελέτη των συνηθειών που καλλιεργούν σταδιακά τα μέλη αυτής της γενιάς, είναι απαραίτητος οδηγός για τους επαγγελματίες του τουρισμού και από άλλες χώρες, όπως είναι η Ελλάδα, προκειμένου να διαμορφώσουν πιο ολοκληρωμένα και στοχευμένα τουριστικά προϊόντα, για τους πελάτες που θα “κυριαρχήσουν” τα επόμενα χρόνια.
Όλο και λιγότερο τα μέλη της “Gen Z” επιλέγουν να ταξιδέψουν εκτός Κίνας ομαδικά, σε μεγάλο γκρουπ. Το γεγονός ότι -σε αντίθεση με τους γονείς τους- μιλάνε αγγλικά, τους ωθεί να ταξιδεύουν σε μικρές ομάδες φίλων, ζευγαριών, ακόμα και…μόνοι τους! Ποια είναι τα κριτήρια που κυριαρχούν στις επιλογές τους; Η τιμή (συνήθως έχουν περιορισμένο budget), η ευκολία στη μετακίνηση, η ασφάλεια και κυρίως η απόκτηση εμπειριών!
Το τελευταίο κριτήριο τείνει να είναι και το πιο σημαντικό, καθώς η έμφαση στην εμπειρία οδηγεί στον ανασχεδιασμό των τουριστικών προϊόντων και στον επαναπροσδιορισμό ολόκληρης της τουριστικής αγοράς. Για τη νέα γενιά Κινέζων το ταξίδι στο εξωτερικό δεν είναι απλώς μια επιβεβαίωση του status και της θέσης τους στην πιεστική κοινωνία της Κίνας, είναι η ευκαιρία για διεύρυνση των οριζόντων και για επαφή με κοινά της ίδιας ηλικίας, από άλλα σημεία του πλανήτη.
Με αυτό το σκεπτικό, το τουριστικό “σενάριο” στο οποίο βασίστηκε ο ελληνικός τουρισμός για δεκαετίες (ήλιος και θάλασσα), χρειάζεται αλλαγή, κυρίως εάν στοχεύουμε να διευρύνουμε τη διείσδυση μας στην εξερχόμενη τουριστική αγορά της Κίνας, μια αγορά 155 εκατομμυρίων τουριστών, οι οποίοι ξοδεύουν περί τα 255 δις δολάρια. Προς το παρόν προσελκύουμε περίπου 250.000 – 300.000 Κινέζους τουρίστες κάθε χρόνο.
Οι “Gen Z” όταν ταξιδεύουν τολμούν, δοκιμάζουν και αναζητούν γνήσιες εμπειρίες. Τους εκπροσώπους της γενιάς “Ζ” θα τους βρείτε να διασχίζουν ποτάμια με καγιάκ, να “πετάνε” με ανεμόπτερο στην πλαγιά ενός βουνού, να κάνουν κάμπινγκ, να συμμετέχουν σε εθελοντικές ομάδες, να κάνουν μαθήματα μαγειρικής, να παρακολουθούν εκπαιδευτικά summer camps, κ.ο.κ.
Για να τους απευθύνει κάποιος προτάσεις τουρισμού, θα πρέπει να τους αναζητήσει στα social media, με ψηφιακές εφαρμογές, videos κλπ καινοτομώντας και αξιοποιώντας όλα τα σύγχρονα εργαλεία, σύντομα και την Artificial Intelligence.