Η “Black Friday” των Κινέζων είναι μόνο για… άγαμους!
Γράφει ο Σταύρος Μονεμβασιώτης*
Κανείς δεν μπορούσε φανταστεί ότι ένα αστείο… τεσσάρων νεαρών φοιτητών του πανεπιστημίου της Ναντζίνγκ, “κόντρα” στη γιορτή του Αγίου Βαλεντίνου, θα μπορούσε να δημιουργήσει μια τάση που εξαπλώθηκε -λόγω των social media- σε όλα τα πανεπιστήμια της Κίνας και αργότερα στους νέους όλης της χώρας. Έβαλαν, βέβαια, το “χέρι” τους και οι ειδικοί του marketing κορυφαίων ηλεκτρονικών αγορών και μετέτρεψαν το φοιτητικό αστείο, σε καταναλωτική γιορτή με προσφορές και εκπτώσεις που θυμίζουν την “Black Friday” της Δύσης!
Ο λόγος για την “Ημέρα των Ελεύθερων” που για πρώτη φορά γιορτάστηκε το 1993 από τέσσερις φοιτητές στο Πανεπιστήμιο της Ναντζίνγκ. Συγκατοικούσαν στον κοιτώνα Mingcaowuzhu, δεν είχαν σχέση με κοπέλα και αναζητούσαν έναν τρόπο για να να ξεφύγουν από τη μονοτονία του… εργένη. Θέλοντας, μάλιστα, να “απαντήσουν” στη γιορτή των ερωτευμένων (Αγίου Βαλεντίνου) “έφτιαξαν” τη γιορτή των… ελεύθερων, συμφωνώντας να την τιμούν κάθε χρόνο στις 11 Νοεμβρίου. (Με τον αριθμό “1” περιγράφεται συχνά ο εργένης, οπότε η 11η του 11ου μήνα, συμβολίζει τους τέσσερις… εργένηδες (11.11)! Η γιορτή καθιερώθηκε γρήγορα στο πανεπιστήμιο και στη συνέχεια σε άλλα κινέζικα πανεπιστήμια, με τη συμμετοχή -πλέον- όχι μόνο ανδρών, αλλά και γυναικών χωρίς σχέση! (Singles’ Day).
Αν και δεν είναι μια αναγνωρισμένη, επίσημη αργία στην Κίνα, η “Ημέρα των Ελεύθερων” έχει εξελιχθεί στη μεγαλύτερη ημέρα διαδικτυακών αγορών στον κόσμο! Η γιορτή πήρε ακόμη μεγαλύτερες διαστάσεις όταν ο κινεζικός γίγαντας ηλεκτρονικού εμπορίου Alibaba, ανακοίνωσε μεγάλες προσφορές και εκπτώσεις για ηλεκτρονικές αγορές διάρκειας… 24 ωρών, ξεκινώντας από τα μεσάνυχτα της 11ης Νοεμβρίου 2009!
Σήμερα, η “Ημέρα των Ελεύθερων” αποτελεί μια μεγάλη καταναλωτική γιορτή, ανάλογη με την “Black Friday” και την “Cyber Monday” στις ΗΠΑ. Το 2020 η Alibaba πέτυχε πωλήσεις (σε 24 ώρες) αξίας 77,1 δισ.€ όταν δύο χρόνια νωρίτερα οι αντίστοιχες πωλήσεις είχαν υπολογιστεί στα 35,07 δισ. ευρώ. Επώνυμα, πολυτελή και δημοφιλή προϊόντα ομορφιάς, κοσμήματα, αθλητικά είδη, ρούχα, αξεσουάρ, γίνονται ανάρπαστα. Όπως συμβαίνει και με την “Black Friday” οι προσφορές δεν διαρκούν μόνο μια ημέρα, αλλά πάνω από μια εβδομάδα!
Φαίνεται πάντως ότι η νέα γενιά της Κίνας έχει χιούμορ, καθώς το 2011 περισσότερα από… 4000 ζευγάρια επέλεξαν να παντρευτούν την ημέρα (που κόντρα στη γιορτή του Αγίου Βαλεντίνου) γιορτάζουν οι ελεύθεροι, με άλλα λόγια, στις 11.11. Οι γάμοι έγιναν στο Πεκίνο, όπου (σε κανονικές συνθήκες) ο μέσος ημερήσιος μέσος όρος γάμων είναι περίπου 700!