fbpx

Ανάπτυξη… made in China

0 11

Αν δεν καταφέρει το ΔΝΤ να μας μετατρέψει σε τριτοκοσμική χώρα, θα το κάνουν οι κινέζοι. Η εξάπλωση κινεζικών επιχειρήσεων στην Ευρώπη δεν αλλάζει μόνο τον οικονομικό χάρτη, αλλά και τις εργασιακές συνθήκες. Αν δεν καταφέρει το ΔΝΤ να μας μετατρέψει σε τριτοκοσμική χώρα, θα το κάνουν οι κινέζοι. Η εξάπλωση κινεζικών επιχειρήσεων στην Ευρώπη δεν αλλάζει μόνο τον οικονομικό χάρτη, αλλά και τις εργασιακές συνθήκες.

Οι κυβερνήσεις των ευρωπαϊκών κρατών κατάφεραν να μετατρέψουν την χρηματοπιστωτική κρίση σε κρίση της εργασίας. «Χαστούκι» στις κατακτήσεις δεκαετιών του εργατικού κινήματος αποτελούν οι συμβάσεις που καλούνται να υπογράψουν οι λιμενεργάτες στον Πειραιά με την Cosco. Με το μισθολόγιο να κυμαίνεται από 300 έως 700 ευρώ και με ημερήσιες συμβάσεις, το εργασιακό τοπίο θυμίζει πλέον χώρες του τρίτου κόσμου.

Και ας μην γελιόμαστε, αυτός είναι και ο στόχος τους. Να μετατρέψουν την κρίση τους σε κρίση των εργαζομένων. Την ώρα που η ανεργία σκαρφαλώνει στα ύψη, για πολλούς ο συμβιβασμός είναι μονόδρομος και αυτό φαίνεται να το πιστεύουν βαθιά κυβέρνηση και εργοδότες.

Έτσι, οι εργαζόμενοι στον Νέο Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων της Cosco προσλαμβάνονται πλέον ως ανειδίκευτοι εργάτες και με το ημερομίσθιο να φθάνει τα 40 ευρώ.

Από τον Ιούνιο του 2010 που η εκμετάλλευση του Προβλήτα ΙΙ πέρασε στην ΣΕΠ Α.Ε., θυγατρική της κινεζικής εταιρείας στην Ελλάδα, οι συμβάσεις δεν διέπονται πια από την ελληνική και την ευρωπαϊκή νομοθεσία, αλλά αντιπροσωπεύουν το κινεζικό μοντέλο εργασίας.

Μεταξύ των όρων που περιέχονται στις συμβάσεις, είναι το δικαίωμα της εταιρείας να μετακινεί τον εργαζόμενο χωρίς την συμφωνία του, κυλιόμενες βάρδιες με ωράριο συνεχές ή σπαστό, χωρίς υπερωρίες καθώς η υπέρβαση του ωραρίου λογίζεται ως οικειοθελής προσφορά (!), με ημερομίσθιο 40 ευρώ περιλαμβανομένων των επιδομάτων και κρατήσεων, τα bonus εναπόκεινται στη διοίκηση και μπορούν να ανακληθούν ανά πάσα στιγμή.

Παράλληλα, η εταιρεία έχει δικαίωμα καταγγελίας αν παραβιαστεί ένας όρος ή ο εργαζόμενος απουσιάσει χωρίς άδεια 3 ημέρες σε διάστημα ενός έτους, ενώ σε περίπτωση ασθένειας του εργαζομένου, η εταιρεία δικαιούται να ελέγχει με γιατρό της δικής της επιλογής τον ασθενή, και τέλος, για τις διαφορές αρμόδια είναι τα δικαστήρια της Αθήνας και όχι του Πειραιά.

Όσοι, λοιπόν, εργάζονται πενθήμερο έχουν μηνιαίες αποδοχές γύρω στα 700 ευρώ, ενώ για τους υπόλοιπους ισχύει καθεστώς εκ περιτροπής εργασίας με αποδοχές 300-400 ευρώ. Σημειώνεται ότι οι συμβάσεις είναι ημερήσιες και γίνονται μέσω της εταιρείας ΔΙΑΚΙΝΗΣΗ Α.Ε. και πέντε υπεργολάβων.

Φυσικά σωματείο δεν επιτρέπεται και δεν αναγνωρίζεται η δικαιοδοσία του Εργατικού Κέντρου, της Ομοσπονδίας Υπαλλήλων Λιμένων, της ΓΣΕΕ και των Ευρωπαϊκών Συνδικάτων.

Όλα αυτά σίγουρα απέχουν μίλια από την ως σήμερα εργασιακή πραγματικότητα στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Ωστόσο, οι αλλαγές αυτές έχουν την επίσημη «βούλα» όλων των κυβερνήσεων. Το κοινωνικό κράτος που μεσουράνησε στην Ευρώπη μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο φαντάζει πια μακρινό, ενώ πιο κοντινή φαίνεται να είναι η κατάσταση που επικρατεί στις χώρες του λεγόμενου τρίτου κόσμου.

Κάνουν τα στραβά μάτια…

Απόδειξη του ότι η πολιτική ηγεσία της χώρας είναι συνυπεύθυνη και βασικός ενορχηστρωτής της εργασιακής απορρύθμισης είναι η ίδια η στάση που τηρεί. Από τις 30 Αυγούστου το Διεθνές Συμβούλιο Λιμενεργατών (IDC) έχει απευθυνθεί στη διοίκηση της Cosco και της ΣΕΠ Α.Ε., ζητώντας τη συμμόρφωση στις διεθνείς και ευρωπαϊκές συνθήκες, χωρίς, όμως, να υπάρξει καμία απάντηση.

Στις 20 Οκτωβρίου το Συμβούλιο απευθύνθηκε στην ελληνική κυβέρνηση, με επιστολή προς τον Γ. Παπανδρέου και τους υπουργούς Εργασίας, Λούκα Κατσέλη, και Θαλασσίων Υποθέσεων, Γ. Διαμαντίδη, αλλά και πάλι δεν υπήρξε καμία απάντηση.

Μοναδική ανταπόκριση έδωσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία δήλωσε ότι θα στείλει επιστολή στην Αθήνα για εξηγήσεις, χωρίς να αποκλείει ενδεχόμενη προσφυγή στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο.

Oι αντιδράσεις

Το Διεθνές Συμβούλιο Λιμενεργατών, που έχει παρουσία σε 100 ευρωπαϊκά λιμάνια, με επιστολή προς όλες τις αντιπροσωπείες του, στις 11 Νοεμβρίου, προαναγγέλλει συντονισμένη δράση κατά της Cosco, με μπλοκάρισμα των φορτηγών και των κοντέινερ της εταιρείας.

Παράλληλα, η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία συνεδρίασε το βράδυ της Τρίτης στο πλοίο «Κρήτη 1» και αποφάσισε τη συνέχιση της απεργίας, ωστόσο στη διάρκεια της νύχτας υπήρξε νέα συνεδρίαση και εξετάζοντας τα δεδομένα που έχουν προκύψει αποφάσισε την αναστολή της απεργίας.

Στην παρούσα συγκυρία σίγουρα οι επενδύσεις θεωρούνται αναγκαίες για την τόνωση της οικονομίας. Ωστόσο, όχι χωρίς όρους. Η περαιτέρω απορρύθμιση των εργασιακών σχέσεων δεν οδηγεί στην τόνωση της ανταγωνιστικότητας, αλλά αντίθετα φέρνει σε ακόμα πιο δυσχερή θέσει τους πολίτες και άρα τους καταναλωτές.

Αφήστε μια απάντηση

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More