fbpx

«Μετεξεταστέα» αφήνουν οι τουρίστες τη Θεσσαλονίκη

0

Την ώρα που η Θεσσαλονίκη προσπαθεί να κατακτήσει μία θέση στον παγκόσμιο τουριστικό χάρτη και να προβάλει μία διακριτή ταυτότητα, οι τουρίστες με τις αξιολογήσεις τους την αφήνουν… μετεξεταστέα.

Η βαθμολογία που έλαβε από τους επισκέπτες της, κατά τη διάρκεια του 2023, σε βασικούς τομείς, όπως η καθαριότητα, οι δημόσιες συγκοινωνίες, το αίσθημα ασφάλειας, οι χώροι πρασίνου, τα πάρκινγκ και η ατμοσφαιρική ρύπανση, ήταν χειρότερη από κάθε άλλη χρονιά.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της μελέτης του 2023 «Προφίλ και Ικανοποίηση Τουριστών – Απόδοση Ξενοδοχείων της Θεσσαλονίκης» που διεξήχθη από την Ένωση Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης (ΕΞΘ) και παρουσιάστηκε από τον managing consultant της GBR Consulting, Στέφαν Μέρκενχφ, η συνολική βαθμολογία της Θεσσαλονίκης το 2023 έπεσε στο 7,8 έναντι 7,9 που είχε αποσπάσει το 2022 και 8,1 το 2019. Σε τομείς, μάλιστα, όπως της καθαριότητας μετά βίας «πέρασε τη βάση» αφού έλαβε μόλις 5,4, για τα μέσα μαζικής μεταφοράς αξιολογήθηκε με 5,6, για τους δρόμους και τα πεζοδρόμια  βαθμολογήθηκε με 5,7 ενώ στο θέμα της ηχορύπανσης πήρε ένα πενιχρό 6,1.

«Ελπίζουμε ότι, η φετινή χρονιά θα είναι η τελευταία τόσο χαμηλών επιδόσεων» τόνισε, κατά την παρουσίαση της μελέτης, ο πρόεδρος της ΕΞΘ, Ανδρέας Μανδρίνος προσθέτοντας ότι «από τα αποτελέσματα της φετινής έρευνας διαφαίνεται ακόμη πιο επιτακτική η ανάγκη οργανωμένου σχεδίου ανάπτυξης της Θεσσαλονίκης, αφού το 2023 ήταν η χρονιά που στις ερωτήσεις της έρευνας, εάν οι επισκέπτες της θα σύστηναν τη Θεσσαλονίκη και εάν επιθυμούν να την επισκεφθούν ξανά, τα ποσοστά 92% και 91%, αντίστοιχα, ήταν τα χαμηλότερα των τελευταίων ετών».

Παράλληλα, η έρευνα ανέδειξε το γεγονός ότι, η έλλειψη υποδομών σε βασικούς τομείς αλλά και οι καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση μεγάλων έργων, αφήνουν έντονα το αποτύπωμά τους όχι μόνο στην καθημερινότητα των πολιτών αλλά και στις αξιολογήσεις των τουριστών.

«Ορισμένα βασικά έργα υποδομής δεν έχουν ξεκινήσει ή βρίσκονται στο στάδιο του σχεδιασμού ή βρίσκονται σε εξέλιξη, όπως η κατάσταση των οδικών συνόρων, η πρόσβαση από και προς το αεροδρόμιο, οι εργασίες του FlyOver, που έχουν διακοπεί προσωρινά από το ΣτΕ» σχολίασε ο κ. Μέρκενχοφ, διευκρινίζοντας ωστόσο ότι «εάν βέβαια κάποια στιγμή παραδοθούν όλα τα μεγάλα έργα υποδομής, εάν στο τέλος του 2024 λειτουργήσουν οι 13 σταθμοί του μετρό και εάν ο Δήμος Θεσσαλονίκης παραδώσει πραγματικά τα έργα που χρειάζονται για την ασφάλεια, την καθαριότητα, την ποιότητα πεζοδρομίων και δρόμων, το πράσινο και τα πάρκινγκ, η πόλη θα γίνει πραγματικά ελκυστική για τους κατοίκους και τους επισκέπτες της και θα μπορέσει να προσελκύσει νέες τουριστικές αγορές».

Πόλη του «γλεντιού» και της γαστρονομίας

Ενώ όμως οι δείκτες που σχετίζονται με τις υποδομές παρουσιάζουν σοβαρό έλλειμμα, η έρευνα έδειξε ότι, οι κλάδοι της γαστρονομίας, της διασκέδασης και της φιλοξενίας εμφανίζουν υψηλές επιδόσεις. Έτσι, αποσπώντας ένα ωραιότατο 8,5, η Θεσσαλονίκη επιβεβαιώνει πλήρως τη φήμη και την «ταυτότητά» της ως ιδανικός προορισμός για καλό φαγητό και νυχτερινή ζωή.

Βέβαια, οι λόγοι που επιλέγουν τη Θεσσαλονίκη οι επισκέπτες της διαφέρουν ανά εθνικότητα, αν και το 45% των ερωτηθέντων απάντησε ότι, κύριος σκοπός του ταξιδιού στην πόλη ήταν οι διακοπές. Πιο αναλυτικά, το 46% των επισκεπτών από τις ΗΠΑ δήλωσαν ότι, την επιλέγουν για τους αρχαιολογικούς της χώρους, ενώ ένα 42% τη χρησιμοποιεί ως στάση για μετάβαση σε άλλον εγχώριο προορισμό.

Το 50% των Ισραηλινών, ωστόσο, έρχεται στη Θεσσαλονίκη λόγω της προσωπικότητάς της, ενώ το 36% για τα ψώνια και τη γαστρονομία της. Οι Γερμανοί από την άλλη, επιλέγουν την πόλη κυρίως για το γαστρονομικό ενδιαφέρον της (48% των ερωτηθέντων), ενώ το 30% προτιμά τους αρχαιολογικούς χώρους και τον πολιτισμό της.

Κύπριοι, Ρουμάνοι και Βούλγαροι επισκέπτες «ψηφίζουν» Θεσσαλονίκη για την αγορά και τα ψώνια που κάνουν με ποσοστό 59%, 65% και 48%, αντίστοιχα. Διαφορετικές προτιμήσεις φαίνεται πώς έχουν οι Τούρκοι, καθώς έρχονται στην πόλη κυρίως για την γαστρονομία της (52%) και στη συνέχεια για την εμπορική αγορά της Θεσσαλονίκης (48%).

Οι Βρετανοί, με βάση την έρευνα, δείχνουν την ξεκάθαρη προτίμησή τους για τη νυχτερινή ζωή της πόλης (64%), ενώ ακολουθούν με ίδιο ποσοστό (45%) ο πολιτισμός και η γαστρονομία της Θεσσαλονίκης.

Οι παραπάνω προτιμήσεις προκύπτουν και από το γεγονός ότι, το 2023, οι ημερήσιες δαπάνες και ιδιαίτερα οι δαπάνες για αγορές (shopping) και οι δαπάνες σε εστιατόρια, καφέ, μπαρ και σνακ αυξήθηκαν σημαντικά, σε σύγκριση με το 2022, σε ένα περιβάλλον με υψηλό πληθωρισμό.

Τα up και τα down της έρευνας

Στην ίδια έρευνα, πάντως, ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι, το 2023, μια χρονιά δηλαδή που ο τουρισμός στην Ελλάδα παρουσίασε σημαντική άνοδο, στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης οι διεθνείς αφίξεις αυξήθηκαν μόλις κατά 0,8% σε σχέση με το 2019.

Μείωση της τάξης του 29% παρουσίασαν το 2023, σε σύγκριση με το 2019, οι οδικές αφίξεις στο σημείο εισόδου του Προμαχώνα, που συνδέει τη Θεσσαλονίκη με τη Σόφια, ενώ μειωμένες κατά 5% ήταν οι αφίξεις μέσω του τελωνείου Ευζώνων, που συνδέει την Ελλάδα με τη Βόρεια Μακεδονία.

Παρόλα αυτά, τη συγκεκριμένη περίοδο, υπήρξε αύξηση στις διανυκτερεύσεις επισκεπτών από τη Ρουμανία και τη Βουλγαρία. Επίσης την ίδια περίοδο χάθηκε μεν η ρωσική αγορά (λόγω Ουκρανίας), ωστόσο υπήρξε αύξηση στο μερίδιο των επισκεπτών από τις ΗΠΑ.

Οι διανυκτερεύσεις στα ξενοδοχεία της Θεσσαλονίκης παρέμειναν σταθερές, με μείωση 1% στις διανυκτερεύσεις των αλλοδαπών και αύξηση 1% των Ελλήνων. Συγκρίνοντας το 2023 με το 2019, η πληρότητα σημείωσε μείωση της τάξης του 4,2% και ταυτόχρονα, αυξήθηκε το ξενοδοχειακό δυναμικό της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης κατά 4 μονάδες και 285 δωμάτια, μία αύξηση της τάξης του 1,4% και 3,5%, αντίστοιχα.

Την ίδια περίοδο, σε ένα περιβάλλον υψηλού πληθωρισμού και αυξανόμενου κόστους λειτουργίας, η μέση τιμή δωματίου αυξήθηκε κατά 25% ωστόσο, σε σχέση με τις ευρωπαϊκές ανταγωνιστικές πόλεις, η Θεσσαλονίκη είχε τη χαμηλότερη μέση τιμή δωματίου το 2023.

Η αγορά βραχυχρόνιας μίσθωσης, η οποία παραμένει σε μεγάλο βαθμό χωρίς κανονισμούς και επηρεάζει την τοπική κοινωνία, έφτασε τις 3.600 μονάδες στον δήμο της Θεσσαλονίκης, ενώ τα δωμάτια ξενοδοχείων ανέρχονται σε 4.800.

Ποιοί «ψηφίζουν» Θεσσαλονίκη

Αμερική και Τουρκία αποτέλεσαν τις κορυφαίες αγορές για τα ξενοδοχεία της Θεσσαλονίκης, το 2023, ενώ η πόλη υποδέχθηκε τουρίστες από 8 κύριες αγορές του εξωτερικού, που αντιπροσωπεύουν το 58% όλων των διανυκτερεύσεων.

Ειδικότερα, το 2023, οι επισκέπτες από τις ΗΠΑ πραγματοποίησαν τις περισσότερες διανυκτερεύσεις στα ξενοδοχεία της Θεσσαλονίκης, σημειώνοντας αύξηση 33% σε σύγκριση με το 2022 και αποσπώντας 11% μερίδιο αγοράς. Την ίδια περίοδο, οι διανυκτερεύσεις των Τούρκων σημείωσαν τη μεγαλύτερη αύξηση, της τάξης του 116%, με 7% μερίδιο αγοράς.

Ακολουθούν οι επισκέπτες από Κύπρο με 24% άνοδο σε σύγκριση με το 2022, οι τουρίστες από Βουλγαρία και Ηνωμένο Βασίλειο με 22% αύξηση το 2023, η Γερμανία με άνοδο 17% στις διανυκτερεύσεις το προηγούμενο έτος, ενώ με πολύ χαμηλότερο ρυθμό ανάπτυξης κινήθηκε η αγορά της Ρουμανίας (+0,2% σε σύγκριση με το 2022). Το Ισραήλ, επίσης, αν και παραμένει στις κορυφαίες τουριστικές αγορές της Θεσσαλονίκης, λόγω του πολέμου, παρουσίασε μείωση κατά 1% στις διανυκτερεύσεις το 2023.

Πηγή: Εφημερίδα One Voice

Αφήστε μια απάντηση

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More

where to buy viagra buy generic 100mg viagra online
buy amoxicillin online can you buy amoxicillin over the counter
buy ivermectin online buy ivermectin for humans
viagra before and after photos how long does viagra last
buy viagra online where can i buy viagra