fbpx

Π. Κοσμίδης: «Βλέπεις ποδόσφαιρο πιο φθηνά από μία ταινία στο σινεμά»

0

Το ελληνικό ποδόσφαιρο σε κρίση; Θεωρώντας ως δεδομένο ότι το ποδόσφαιρο δεν είναι αποκομμένο από την κοινωνία, τότε ό,τι βιώνει η ελληνική κοινωνία αντανακλάται και στο ελληνικό πρωτάθλημα.

Γράφει η Αγγελική Βύζικα

Ένα μικρό παράδειγμα είναι αρκετό: Στάδιο Καραϊσκάκης, λίγο πριν το ευρωπαϊκό παιχνίδι του Ολυμπιακού με τη Γιουνγκ Μπόις, πατέρας με δύο παιδιά έξω από την μπουτίκ της ομάδας. Ο διάλογος δεν μας αφήνει έκπληκτους: «Στην μπουτίκ θα μπούμε για να δούμε και όχι για να αγοράσουμε. Έτσι;».

Τα δύο αγοράκια κουνούν το κεφάλι τους θετικά, αλλά δεν απαντούν… «Ήδη με τα εισιτήρια του αγώνα, το κασκόλ, τα αναψυκτικά φθάσαμε το 100άρικο, οπότε καταλαβαίνετε…» συνεχίζει ο πατέρας και, μάλλον, τα παιδιά προσπαθούν και αυτά να κατανοήσουν…

Πιθανές αιτίες

Οι κερκίδες σε αγώνες ελληνικού πρωταθλήματος είναι άδειες. Το ερώτημα παραμένει και η απάντηση αναζητείται. Γιατί τα ελληνικά γήπεδα δεν έχουν κόσμο; Φταίει η οικονομική κρίση; Κι όμως, οι ομάδες έχουν προσαρμόσει ανάλογα τις τιμές. Φταίει το ποδοσφαιρικό θέαμα; Η ύπαρξη λίγων Ελλήνων ή όχι τόσο καλών ξένων; Φταίει, μήπως, ο κορεσμός του κόσμου, καθώς η τηλεόραση δείχνει τα πάντα;

Ωστόσο, έστω κι αν για κάποιους το θέαμα σε σύγκριση με άλλα πρωταθλήματα μειονεκτεί, σε άλλες χώρες με αντίστοιχου επιπέδου πρωταθλήματα, όπως η Σκωτία ή η Ρουμανία, ο κόσμος γεμίζει τα γήπεδα, παρά την τηλεοπτική πανδαισία.

Η φτώχεια των γηπέδων

Ο υπεύθυνος του γραφείου Τύπου της Super League, Πιέρ Κοσμίδης, μιλώντας στην «F&M Voice», δίνει μία εξήγηση για το φαινόμενο αυτό: «Η διάθεση των εισιτηρίων δεν αποτελεί το βασικό έσοδο των ομάδων, καθώς υπάρχουν τα τηλεοπτικά δικαιώματα και οι χορηγοί. Τα εισιτήρια αποτελούν ένα εμπορικό κριτήριο για τις ομάδες, δηλαδή ένα μέτρο του κατά πόσο ο κόσμος -και όχι τόσο ο φανατικός οπαδός όσο ο μέσος φίλαθλος- πηγαίνει στο γήπεδο.

Η μείωση των εισιτηρίων, σήμερα, σχετίζεται άμεσα με την οικονομική κρίση. Το ποδόσφαιρο δεν είναι αποκομμένο από την κοινωνία. Για μία οικογένεια -και επαναλαμβάνω όχι για τον φανατικό οπαδό, που θα βρει τρόπο να πάει να δει την ομάδα του, αλλά για την οικογένεια- είναι ένα έξοδο που, υπό τις δεδομένες συνθήκες, δεν είναι προτεραιότητα.

Σε αυτό το πλαίσιο και προκειμένου να μπορέσουν να φέρουν στο γήπεδο τις οικογένειες, οι περισσότερες ΠΑΕ, αν όχι όλες, έχουν προσαρμόσει τις τιμές των εισιτηρίων. Υπάρχουν, πλέον, εισιτήρια σε αγώνες ελληνικού πρωταθλήματος από 7 ευρώ, τιμή που είναι χαμηλότερη από το να πάει κάποιος σινεμά… Ακόμη, οι ομάδες έχουν θέσει κοινωνικά κριτήρια και εκδίδουν εισιτήρια για ανέργους, εισιτήρια οικογενειακά, αλλάζοντας την τιμολογιακή πολιτική τους και προσαρμόζοντάς τις στα σημερινά δεδομένα».

Έλλειψη ανταγωνιστικότητας

Η αιτία, τελικά, είναι μόνο οικονομική; Το ελληνικό πρωτάθλημα διαθέτει, άραγε, επίπεδο και ανταγωνιστικότητα που μπορούν να φέρουν περισσότερο κόσμο στο γήπεδο και να αυξήσουν τα εισιτήρια; «Μία παράμετρος για τη μείωση των εισιτηρίων είναι και η χαμηλή ανταγωνιστικότητα του πρωταθλήματος και αυτό αποτελεί προτεραιότητα για τη Super League. Προσπαθούμε και δουλεύουμε πάνω σε αυτό, για την αύξηση της ανταγωνιστικότητας του πρωταθλήματος και εξετάζονται διάφορα σενάρια, τα οποία θα συντελέσουν στην τόνωσή της», επισημαίνει ο κ. Κοσμίδης.

Τηλεοπτικός κορεσμός

Ισχύει ότι το τηλεοπτικό θέαμα έχει επιφέρει, κορεσμό στους Έλληνες φιλάθλους καθώς, επίσης, και ότι η σύγκριση με άλλα πρωταθλήματα, που προσφέρονται από την τηλεόραση, βγάζει χαμένο το ελληνικό; Ο κ. Κοσμίδης επισημαίνει ότι «Και στην Αγγλία και στη Γαλλία η τηλεόραση δείχνει πολλά παιχνίδια. Και σε χώρες όπως η Ελβετία, το Βέλγιο, η Σκωτία, η Ρουμανία, το τηλεοπτικό θέαμα είναι πλούσιο, αλλά τα γήπεδα δεν άδειασαν. Πιστεύω ότι είναι ένας συνδυασμός πραγμάτων, που επηρεάζει. Μία άλλη παράμετρος είναι οι παροχές που προσφέρουν τα ελληνικά γήπεδα. Για παράδειγμα, δεν μπορεί να είσαι σε γήπεδο και να μην μπορείς να πας τουαλέτα… Κυρίως, εσείς οι γυναίκες!

Με δεμένα χέρια

Σε χώρες, λοιπόν, με πρωταθλήματα παρόμοια με το δικό μας, όπως η Ρουμανία, οι ομάδες έχουν πετύχει να αυξήσουν τον ρυθμό διάθεσης των εισιτηρίων, συνδυάζοντας το ποδοσφαιρικό “προϊόν” με παροχές προς τους φιλάθλους», τονίζει ο υπεύθυνος Τύπου της Super League και συνεχίζει: «Στη χώρα μας, όμως, θα πρέπει να λάβουμε υπόψη μας ότι πολλές ομάδες δεν μπορούν να φτιάξουν τα γήπεδά τους, λόγω και του περίπλοκου ιδιοκτησιακού καθεστώτος που έχουν.

Το ίδιο συμβαίνει και με τα δημοτικά ή τα εθνικά γήπεδα, στα οποία οι ομάδες δεν έχουν πολλά περιθώρια παρεμβάσεων και, αν θελήσουν να κάνουν κάτι, οι καθυστερήσεις από τη γραφειοκρατία είναι μεγάλες και αποτρεπτικές».

Έρευνες

Αναρωτιόμαστε, λοιπόν, αν η εμπειρία του εξωτερικού μπορεί να φανεί χρήσιμη. Ο κ. Κοσμίδης μας λέει: «Πολλές φορές είναι δύσκολο να πεις αυτό το μοντέλο ή το άλλο μοντέλο είναι πετυχημένο και μπορώ να το εφαρμόσω ατόφιο και στην Ελλάδα. Και η ίδια η Λίγκα -δηλαδή, οι ομάδες, γιατί η Λίγκα είναι οι ίδιες οι ομάδες- κάνουν βήματα ώστε να τονώσουν την ανταγωνιστικότητα του πρωταθλήματος.

Έχουν ανατεθεί σχετικές έρευνες στην Deloitte και την PWC, αλλά και σε συνεργασία με το ΙΟΒΕ, η Λίγκα σχεδιάζει για το πως θα προβάλλει καλύτερα το ελληνικό ποδόσφαιρο».

Δικαιώματα VS εισιτηρίων

Αντίθετα από τα εισιτήρια, τα τηλεοπτικά δικαιώματα είναι αυτά που κρατούν τον πρωταγωνιστικό ρόλο στα έσοδα των ΠΑΕ, καθώς το τρέχον συμβόλαιο με το συνδρομητικό κανάλι, είναι ύψους 40 περίπου εκατ. ευρώ ετησίως και έχει ισχύ έως το 2019. Λύνει, έτσι, τα χέρια πολλών ομάδων να ασχοληθούν και με την καλυτέρευση του προϊόντος τους, θεωρητικά τουλάχιστον…

Παρά τα όποια προβλήματα, με τις διακοπές του πρωταθλήματος και τα προβλήματα που ενέσκηψαν και από τα δύο μέρη, ο κ. Κοσμίδης τονίζει την αξία της ύπαρξης εξασφαλισμένων εσόδων σε δύσκολους οικονομικά καιρούς.

«Η σύμβαση που έχουμε με το συνδρομητικό κανάλι ισχύει έως το 2019, σε εξέλιξη βρίσκεται και η κεντρική χορηγία, η οποία θα καλύπτει τα λειτουργικά έξοδα της Λίγκας, που βασικό της μέλημα είναι η διεξαγωγή του πρωταθλήματος, τα τμήματα υποδομών, τα έξοδα διαιτησίας κ.ά.» μας εξηγεί.

Εξοικονόμηση πόρων

Ένα από τα βασικά ζητήματα της διεξαγωγής του πρωταθλήματος είναι και η διαιτησία, τα έξοδα της οποίας φθάνουν το 1,8 εκατ. ευρώ ετησίως. «Έχουμε κάνει πρόταση στην ΕΠΟ, που ορίζει τους διαιτητές στο πρωτάθλημα, χωρίς φυσικά να παρεμβαίνουμε στο έργο της, να θέσει γεωγραφικά κριτήρια, ώστε να μειωθούν κατά πολύ και τα έξοδα της Λίγκας, ενώ σε εξέλιξη βρίσκεται και η πρόσκληση ενδιαφέροντος για τη μετακίνηση των διαιτητών. Γίνονται, περίπου, 252 παιχνίδια το χρόνο, μαζί με τα πλέι οφ. Αν σε κάθε αγώνα γίνεται εξοικονόμηση 1.000 ευρώ, εξοικονομούμε 252.000, μία σημαντική οικονομία κλίμακας, η οποία μπορεί να επενδυθεί σε άλλες δραστηριότητες, όπως τα Πρωταθλήματα Υποδομών», υπογραμμίζει ο κ. Κοσμίδης.

Κεφάλαιο «βία»

Τελικά τις πταίει; Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε και ο υπεύθυνος του γραφείου Τύπου της Super League είναι ένας συνδυασμός πραγμάτων, που θα πρέπει να γίνουν για να επιστρέψει ο κόσμος στα γήπεδα. Δεν εξετάσαμε, βεβαίως, την παράμετρο βία, γιατί αποτελεί ειδικό κεφάλαιο από μόνη της και ως τέτοιο θα ερευνηθεί…

 

Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Finance & Markets Voice την Πέμπτη 22 Δεκεμβρίου 2016.

 

 

Αφήστε μια απάντηση

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More

where to buy viagra buy generic 100mg viagra online
buy amoxicillin online can you buy amoxicillin over the counter
buy ivermectin online buy ivermectin for humans
viagra before and after photos how long does viagra last
buy viagra online where can i buy viagra