“Σήμα κινδύνου” από επιχειρήσεις και καταναλωτές – Ανασφάλεια για το 2023
Απαισιόδοξοι για την εξέλιξη της ελληνικής οικονομίας και το 2023 εμφανίζονται καταναλωτές και επιχειρηματίες, σε πανελλαδική έρευνα της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδας. Η έρευνα, αποτυπώνει ένα κλίμα γενικευμένου προβληματισμού για το παρόν και επιφυλακτικότητας για το μέλλον, λόγω της ακρίβειας και της συρίκνωσης εισοδημάτων και κύκλου εργασιών στην αγορά.
«Η ανασφάλεια και ο φόβος είναι το βασικό συναίσθημα που δηλώνουν ότι νιώθουν οι καταναλωτές σε σχέση με την οικονομική κατάσταση που βιώνουν σήμερα (37%)», τονίζεται στο προοίμιο των συμπερασμάτων της έρευνας. τα στοιχεία είναι αποκαλυπτικά για το κλίμα που επικρατεί στην Ελλάδα στο ξεκίνημα του νέου έτους:
- Περίπου 1 στους 5 καταναλωτές (22%) ηλεκτρικού ρεύματος και 1 στους 4 καταναλωτές (25%) θέρμανσης δηλώνουν ότι δεν είναι σε θέση να αποπληρώσουν τους αντίστοιχους λογαριασμούς.
- Το 70% δηλώνουν ότι έχουν περιορίσει τις δαπάνες ένδυσης–υπόδησης και τις δαπάνες ψυχαγωγίας και ταξιδιών, ενώ το 52% ότι περιόρισαν τις αγορές βασικών καταναλωτικών αγαθών όπως π.χ. τα τρόφιμα.
- Η μέση κατά κεφαλή δαπάνη για δώρα και αγορές προϊόντων με την ευκαιρία των εορτών Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς υπολογίζεται σε 126 ευρώ, ενώ η μέση δαπάνη ανά νοικοκυριό για τα εορταστικά τραπέζια στο σπίτι εκτιμάται στα 110 ευρώ.
Για ανησυχητική στασιμότητα, μιλούν οι ιδιοκτήτες επιχειρήσεων για το τελευταίο εξάμηνο του 2022:
- Το 39% των επιχειρήσεων που συμμετείχαν στην έρευνα αναφέρουν ότι ο κύκλος εργασιών τους παραμένει στα ίδια επίπεδα,
- Το 31% δηλώνουν ότι μειώθηκε και
- Μόλις το 28% αναφέρει ότι ο τζίρος τους αυξήθηκε, με τα υψηλότερα ποσοστά όσων δηλώνουν αύξηση να καταγράφονται σε Κρήτη (41%) και Νησιά Αιγαίου (50%), «αποτέλεσμα προφανώς της επιτυχημένης τουριστικής περιόδου που προηγήθηκε», όπως σημειώνεται στην έρευνα.
Απαισιοδοξία για το 2023
Σε ό,τι αφορά στο νέο έτος, οι απαντήσεις του επιχειρηματικού κόσμου αποτυπώνει μια απαισιοδοξία σε σχέση με την εξέλιξη της χρηματοοικονομικής κατάστασης της επιχείρησης, καθώς το 36% των ερωτηθέντων αναμένουν μείωση της ρευστότητας κατά το επόμενο εξάμηνο, έναντι μόλις 14% που αναμένουν ενίσχυση της ρευστότητας.
Αρνητική εικόνα καταγράφεται και σε σχέση με την εξέλιξη της βιωσιμότητας των επιχειρήσεων, καθώς το 54% προβλέπει δυσμενέστερη κατάσταση το επόμενο εξάμηνο (ήτοι αύξηση επισφαλειών και πτωχεύσεων), έναντι μόλις 12% που διαβλέπουν βελτίωση της κατάστασης στον κλάδο τους (λιγότερες επισφάλειες και πτωχεύσεις).
«Βαθιά απαισιόδοξες εμφανίζονται οι επιχειρήσεις για το εγγύς μέλλον της οικονομικής κατάστασης της χώρας», σημειώνουν οι ερευνητές, «καθώς το 56% θεωρούν ότι αυτή θα επιδεινωθεί κατά το επόμενο εξάμηνο, έναντι μόλις 14% που προβλέπουν ότι θα βελτιωθεί, ενώ το 23% δεν αναμένουν ιδιαίτερη μεταβολή».
Αυξήσεις στις τιμές των προϊόντων ή των υπηρεσιών τους κατά το επόμενο εξάμηνο, προβλέπουν περίπου οι μισές (49%) επιχειρήσεις, με την εντονότερη τάση αύξησης τιμών να καταγράφεται στον τομέα του εμπορίου.
Σε ό,τι αφορά στην αγορά εργασίας κατά το επόμενο εξάμηνο, οι εκτιμήσεις είναι ουδέτερες. Πιο “αισιόδοξοι” οι επιχειρηματίες με έδρα την Αττική, ιδιοκτήτες επιχειρήσεων με εξαγωγικό προσανατολισμό, επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον κλάδο των κατασκευών και επιχειρήσεις με περισσότερους από 50 εργαζόμενους.
Η Πανελλαδική Έρευνα Οικονομικής Συγκυρίας για την Κεντρική Ένωση Επιμελητηρίων Ελλάδας, διεξήχθη την περίοδο Νοεμβρίου–Δεκέμβριου 2022, σε συνολικό δείγμα 2.403 ατόμων (1.202 καταναλωτές & 1.201 επιχειρήσεις).