Σε τεχνητή νοημοσύνη, ρομπότ και cloud στρέφονται οι τράπεζες
Στην Τεχνητή Νοημοσύνη (Artificial Intelligence-AI), τα ρομποτικά συστήματα αυτοματοποίησης και το cloud αναζητούν συγκριτικό πλεονέκτημα οι τράπεζες της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης (ΚΑΕ). Τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα της περιοχής στρέφονται στη σύγχρονη τεχνολογία, προκειμένου να ξαναβρούν τα πλεονεκτήματα που είχαν στα πρώτα τους χρόνια, καθώς για πολλά χρόνια ήταν μπροστά από τις αντίστοιχες στη Δυτική Ευρώπη όσον αφορά την τεχνολογία.
«Ξεκινώντας τις νέες επιχειρηματικές τους δραστηριότητες στις αρχές της δεκαετίας του ’90, είχαν το πλεονέκτημα του να μην επιβαρύνονται με παλιά συστήματα, επομένως κατάφεραν να κάνουν ένα τεράστιο άλμα επενδύοντας σε νέα τεχνολογία και κατόπιν πετυχαίνοντας να βελτιωθούν, να γίνουν ταχύτερες και πιο φιλικές από τις αντίστοιχες παραδοσιακέ», αναφέρει σε σχετική ανάλυσή της η Oracle. Ωστόσο, σύμφωνα με την ανάλυση της εταιρείας, σήμερα, τριάντα χρόνια μετά, οι τράπεζες στην ΚΑΕ αρχίζουν να συνειδητοποιούν ότι χάνουν το ανταγωνιστικό τους πλεονέκτημα, καθώς χάνουν την επαφή με νεότερους πελάτες και νέες επιχειρηματικές ευκαιρίες.
Ταυτόχρονα, οι τράπεζες είναι απαραίτητο να αντιμετωπίσουν τη διαρκή ανάγκη για βελτιστοποίηση των εργασιών τους, βρίσκοντας ταυτόχρονα τρόπους για ελαχιστοποίηση του χάσματος δεξιοτήτων. Σε αυτό το επίπεδο, η τεχνολογία αποτελεί συχνά τη μοναδική και την καλύτερη απάντηση αντίδρασης σε αυτές και άλλες επιχειρηματικές προκλήσεις.
Πολυκαναλική στρατηγική
Οι νέες και αναδυόμενες τεχνολογίες εκτιμάται ότι μπορούν να βοηθήσουν τις τράπεζες να βελτιώσουν τις εμπειρίες των πελατών, να υποστηρίξουν πολυκαναλικές στρατηγικές και να βελτιώσουν την ασφάλεια. Μερικά από τα κορυφαία παραδείγματα είναι η AI και τα ρομποτικά συστήματα αυτοματοποίησης. «Τέτοιες καινοτομίες μπορούν να υποστηρίξουν τόσο τις διαδικασίες εξυπηρέτησης των πελατών, όσο και τις υποστηρικτικές λειτουργίες. Επίσης, διαμορφώνουν την υποδομή για την ανάπτυξη κορυφαίων εφαρμογών για κινητές συσκευές και για την εισαγωγή chatbot», αναφέρει η Oracle.
Σύμφωνα με την ανάλυση της εταιρείας, το cloud είναι ακόμα μία τεχνολογία, που ενσωματώνεται ολοένα περισσότερο στην αρχιτεκτονική και τις υπηρεσίες του IT των τραπεζών. Οι εταιρείες που εδρεύουν στην ΚΑΕ συχνά αναφέρουν ζητήματα κανονισμών που τις αποθαρρύνουν από τη χρήση του cloud και όμως ένας αυξανόμενος αριθμός τραπεζικών ιδρυμάτων εφαρμόζει λύσεις cloud σε καθημερινές λειτουργίες, συμπεριλαμβανομένων εφαρμογών επικοινωνίας και συνεργασίας καθώς και περιβάλλοντα δοκιμών και ανάπτυξης στο cloud.
Μια άλλη απάντηση των τραπεζών στις σύγχρονες προκλήσεις είναι να γίνουν συνδεδεμένες. Ένας από τους κύριους συμμάχους των τραπεζών στην επιδίωξη του να γίνουν συνδεδεμένες οντότητες, είναι η φιλοσοφία των ανοικτών API. «Τα ανοικτά APIs επιτρέπουν σε ένα πρόγραμμα λογισμικού να μιλάει με ένα άλλο, καθώς και σε εξουσιοδοτημένους τρίτους να δημιουργούν προϊόντα και υπηρεσίες με βάση τις υφιστάμενες εφαρμογές λογισμικού, μέσα από την πρόσβαση σε δεδομένα ή οδηγίες συναλλαγών των διαδικασιών. Τέτοιοι τρίτοι θα μπορούσαν να είναι εταιρείες οικονομικής τεχνολογίας, συνεργαζόμενες ή ανταγωνιζόμενες με μια τράπεζα ή μια start-up εταιρεία που ανήκει στην τράπεζα και προσπαθεί να εμπλακεί σε μια νέα αγορά», σημειώνει η Oracle.
Eξωτερικές εφαρμογές
Η εταιρεία ερευνών τεχνολογίας IDC προβλέπει ότι, μέχρι το 2021, το 20% των τραπεζών 1ου και 2ου επιπέδου παγκοσμίως θα αξιοποιούν APIs και θα μοιράζονται τουλάχιστον τρεις εξωτερικές εφαρμογές εταιρικής τραπεζικής με ομότιμα χρηματοοικονομικά ιδρύματα, αρχικά για βελτιωμένη αξιολόγηση κινδύνου, πιστωτικές αποφάσεις και από κοινού παροχή δανείων.
«Τελικά, έως 2020 API με εξωτερικό προσανατολισμό θα εκτεθούν, καθώς αναπτύσσεται η συνεργασία με τις εταιρείες οικονομικής τεχνολογίας και οι τράπεζες προσπαθούν να ενσωματωθούν στις ζωές των πελατών τους. Με δεδομένο το πόσες διεθνείς τράπεζες δραστηριοποιούνται στην ΚΑΕ, αυτή η τάση θα είναι επίσης εμφανής σε περιφερειακό επίπεδο και σε επίπεδο χώρας», καταλήγει στην ανάλυσή της η Oracle.