Σήμερα στην Ολομέλεια το πολυνομοσχέδιο με τα προαπαιτούμενα
Στο τελευταίο στάδιο υιοθέτησης των προαπαιτούμενων μέτρων για την εκταμίευση της δόσης των 2,8 δισ. ευρώ, εισέρχεται η Βουλή με την ψήφιση σήμερα, από την Ολομέλεια, του νομοσχεδίου «Επείγουσες ρυθμίσεις των Υπουργείων Οικονομικών, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης για την εφαρμογή της Συμφωνίας δημοσιονομικών στόχων και διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων».
Σημειώνεται ότι χθες το πολυνομοσχέδιο με τα προαπαιτούμενα έγινε δεκτό κατά πλειοψηφία από τις συναρμόδιες κοινοβουλευτικές Επιτροπές .
Υπέρ ψήφισαν τα δύο κόμματα της συγκυβέρνησης (ΣΥΡΙΖΑ, ΑΝΕΛ) και καταψήφισε σύσσωμη η αντιπολίτευση (ΝΔ, Χρυσή Αυγή, Δημοκρατική Συμπαράταξη, Ποτάμι, ΚΚΕ και Ένωση Κεντρώων). Σήμερα, το νομοσχέδιο θα συζητηθεί και θα ψηφιστεί από την Ολομέλεια.
Επίσης, η κυβερνητική πλειοψηφία έκανε δεκτή την πρόταση του υπουργού Οικονομικών, Ευκλείδη Τσακαλώτου, για τη συζήτηση του νομοσχεδίου με την διαδικασία του επείγοντος, καθώς -όπως υπογράμμισε- ενόψει του Eurogroup της 8ης Οκτωβρίου, θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί όλα τα διαρθρωτικά μέτρα για τα οποία έχει δεσμευτεί η Ελλάδα.
Επιπλέον, ο Ευ. Τσακαλώτος διευκρίνισε ότι είναι εκκρεμότητα και θα κατατεθεί, είτε σε αυτό το νομοσχέδιο είτε σε άλλο που θα έρθει άμεσα στη Βουλή και θα αφορά την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, τροπολογία που θα αφορά το ΕΤΜΕΑΡ (Ειδικό Τέλος Μείωσης Εκπομπών Αερίων Ρύπων).
Όλα τα κόμματα της αντιπολίτευσης εξέφρασαν τη διαφωνία τους για τον χαρακτήρα του επείγοντος, κατηγορώντας την κυβέρνηση ότι γι ακόμα μια φορά καλεί τη Βουλή να συζητήσει και να ψηφίσει με συνοπτικές διαδικασίες ένα τόσο σοβαρό νομοσχέδιο.
«Όσο όσο είμαι εγώ υπουργός και η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ δεν θα ιδιωτικοποιηθούν» η ΕΥΔΑΠ και η ΕΥΑΘ, αν θέλει ας το κάνει η ΝΔ και ας πάρει την ευθύνη, τόνισε ο υπουργός Οικονομικών, μιλώντας χθες στη Βουλή.
Η μεταφορά των ΔΕΚΟ στο Υπερταμείο δεν συνεπάγεται την ιδιωτικοποίησή τους, ανέφερε από την πλευρά του, ο υπουργός Περιβάλλοντος, Πάνος Σκουρλέτης, στο ίδιο πνεύμα με τον υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Χρήστο Σπίρτζη, ο οποίος, επίσης, διαβεβαίωσε ότι διασφαλίζονται οι θέσεις εργασίας στην ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ και τον οργανισμό Κτιριακές Υποδομές.
Κατά των ιδιωτικοποιήσεων και την ένταξη τους στο Υπερταμείο τάχθηκαν στην πλειονότητά τους, οι συνδικαλιστικοί φορείς που κλήθηκαν να εκφράσουν τις απόψεις τους επί του νομοσχεδίου.
Από το ΚΚΕ, ο βουλευτής Νικόλαος Καραθανασόπουλος, αφού ανέφερε ότι το κόμμα του θα καταψηφίσει το νομοσχέδιο, ανακοίνωσε ότι θα καταθέσει αίτημα για ονομαστική ψηφοφορία.
Το πολυνομοσχέδιο
Τη μεταφορά έξι ΔΕΚΟ στην Εταιρεία Δημοσίων Συμμετοχών (ΕΔΗΣ), η οποία θα λειτουργεί υπό την «ομπρέλα» του υπερταμείου για τις αποκρατικοποιήσεις, προβλέπει το πολυνομοσχέδιο.
Πρόκειται για τις ΕΥΑΘ, ΕΥΔΑΠ, Κτιριακές Υποδομές, Αττικό Μετρό, ΔΕΗ και ΕΛΒΟ. Ειδικά για την ΕΛΒΟ, ορίζεται ότι η εν λόγω μεταβίβαση των μετοχών της δεν επηρεάζει την ειδική εκκαθάριση υπό την οποία έχει τεθεί, και που συνεχίζεται, με τους ίδιους όρους και συμφωνίες, έως την περάτωσή της.
Στο πολυνομοσχέδιο περιελήφθησαν, επίσης, οι διατάξεις για την αναδιοργάνωση της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας και την εφαρμογή του λεγόμενου “target model” που προβλέπουν οι Κοινοτικές Οδηγίες.
Πρόκειται για το νομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας που είχε τεθεί σε διαβούλευση στις αρχές του μήνα. Οι βασικές διατάξεις του νομοσχεδίου προβλέπουν τη δημιουργία νέων αγορών ενέργειας που θα επιτρέπουν σε προμηθευτές και παραγωγούς καλύτερο προγραμματισμό και διαχείριση του ρίσκου, με στόχο την ανταγωνιστικότερη λειτουργία του συστήματος και την επίτευξη καλύτερων τιμών για τους καταναλωτές.
Συγκεκριμένα, με το νομοσχέδιο, δημιουργούνται:
– Χονδρική Αγορά Προθεσμιακών Προϊόντων Ηλεκτρικής Ενέργειας.
– Αγορά Επόμενης Ημέρας, στην οποία πραγματοποιούνται συναλλαγές αγοράς και πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας με υποχρέωση φυσικής παράδοσης την επόμενη ημέρα.
– Ενδοημερήσια Αγορά στην οποία πραγματοποιούνται συναλλαγές αγοράς και πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας με υποχρέωση φυσικής παράδοσης, μετά τη λήξη της προθεσμίας υποβολής Εντολών Συναλλαγών στην Αγορά Επόμενης Ημέρας και αφορούν την Ημέρα Εκπλήρωσης Φυσικής Παράδοσης.
– Αγορά εξισορρόπησης με την οποία εξασφαλίζονται οι απαιτούμενες εφεδρείες ισχύος.
Με άλλες διατάξεις του νομοσχεδίου λαμβάνεται μέριμνα για την προστασία των εργαζομένων στις Εταιρίες Παροχής Αερίου οι οποίες σύμφωνα με ρυθμίσεις που έχουν ήδη ψηφιστεί, πρέπει να διαχωρίσουν τις δραστηριότητες των δικτύων από την εμπορία και προβλέπεται ότι για διάστημα 5 ετών από την ολοκλήρωση της απόσχισης του κλάδου προμήθειας ή διανομής, οι υφιστάμενες ή νέες εταιρίες που θα ιδρυθούν δεν θα μπορούν να απολύσουν προσωπικό που προέρχεται από τις υφιστάμενες ΕΠΑ ή τη ΔΕΠΑ.
Παράλληλα, ρυθμίζονται λεπτομέρειες για την απελευθέρωση της αγοράς φυσικού αερίου, ενώ για τα τέλη του ΔΕΣΦΑ ορίζεται τέλος, ότι η χρονική περίοδος στην οποία θα κατανεμηθεί η είσπραξη της διαφοράς που οφείλεται στην εταιρία για τα έτη 2006 – 2015 θα καθοριστεί από τη ΡΑΕ (προηγούμενη ρύθμιση που καταργείται προέβλεπε την κατανομή της οφειλής σε 40 χρόνια).
Το νερό είναι συνταγματικά προστατευμένο, δεν τίθεται ζήτημα ιδιωτικοποίησης, ξεκαθάρισε το μέλος της Διαρκούς Επιτροπής Οικονομικών Υποθέσεων Νεκτ. Σαντορινιός μιλώντας Στο Κόκκινο και την Φυλή των Φίλων του Κ.Αρβανίτη, σχετικά με την μεταφορά ΔΕΚΟ στο νέο Ταμείο αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας.
Σειρά διατάξεων και για τις σιδηροδρομικές μεταφορές περιλαμβάνονται στο νομοσχέδιο “για την εφαρμογή της συμφωνίας δημοσιονομικών στόχων και διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων”.
Συγκεκριμένα, σε ειδικό κεφάλαιο του υπουργείου Μεταφορών ορίζεται ότι η ΓΑΙΑΟΣΕ συνάπτει με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ σύμβαση εκμίσθωσης διάρκειας έως δέκα (10) ετών για το τροχαίο υλικό.
Τυχόν ληξιπρόθεσμες οφειλές της ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε., από αναλογία μισθωμάτων έτους 2014, μισθώματα 2015 και αναλογία μισθωμάτων του έτους 2016 της προαναφερόμενης σύμβασης εκμίσθωσης με τον ΟΣΕ, των οποίων η καταβολή καθυστερεί πλέον της οριζόμενης προθεσμίας, εισπράττονται, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία (Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων), με ανάλογη εφαρμογή των προαναφερόμενων διατάξεων.
Το μέρος των μισθωμάτων, τα οποία εισπράττονται κατά τα ανωτέρω από τη ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε., μετά την αφαίρεση της διαχειριστικής αμοιβής, διατηρείται σε ειδικό αποθεματικό και προορίζεται αποκλειστικά για την χρηματοδότηση του προγράμματος διαχείρισης τροχαίου υλικού και των εργασιών συντήρησης αυτού.
Επιπλέον, επιτρέπεται, κατά την εκτέλεση των συμβάσεων παροχής δημόσιας υπηρεσίας επιβατικών σιδηροδρομικών μεταφορών, η εκχώρηση από το Δημόσιο απαιτήσεων των παρόχων από τις συμβάσεις αυτές με τη σύναψη ειδικότερων συμφωνιών μεταξύ των παρόχων, ως εκχωρητών, και του Δημοσίου, του ΟΣΕ Α.Ε. ή της ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε. ως εκδοχέων, για την εξόφληση οφειλών προς τους ανωτέρω φορείς (μισθώματα από συμβάσεις μίσθωσης μονάδων τροχαίου υλικού, αμοιβές για παροχή υπηρεσιών συντήρησης τροχαίου υλικού κ.λπ.)
Όσον αφορά τις διατάξεις που αφορούν το υπουργείο Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, αναπροσαρμόζεται το ύψος της έκπτωσης που παρέχεται σε περίπτωση εξαγοράς ετών ασφάλισης με εφάπαξ καταβολή του αντίστοιχου ποσού. Συγκεκριμένα, αντί της έκπτωσης 15% επί του συνολικού ποσού πλέον προβλέπεται έκπτωση 2% για κάθε έτος εξαγοράς.
Επίσης, απαλείφεται η διάταξη του δεύτερου εδαφίου της παρ. 3 του άρθρου 40 για τους ιδιοκτήτες τουριστικών καταλυμάτων δυναμικότητας από 6 έως 10 δωματίων σε ολόκληρη την Επικράτεια, οι οποίοι υπό τις οριζόμενες προϋποθέσεις καταβάλλουν τις μειωμένες εισφορές των ασφαλισμένων του ΟΓΑ που ισχύουν για την κύρια ασφάλιση μέχρι το 2021. Πλέον, θα πρέπει από 1.1.2017 να καταβάλλουν εισφορές που αντιστοιχούν στο 20% του φορολογητέου εισοδήματός τους.
Τέλος, από 1.1.2017 εισάγεται ενιαίος συντελεστής ασφαλιστικών εισφορών υπέρ υγειονομικής περίθαλψης με σκοπό την ομογενοποίηση του ύψους των ασφαλιστικών εισφορών για όλους τους ασφαλισμένους ανεξαρτήτως του είδους της επαγγελματικής τους δραστηριότητας.