fbpx

Θεατρική Θεσσαλονίκη

0

Γράφει ο Πάνος Σκουρολιάκος

Αγαπημένος προορισμός των θεατρίνων διαχρονικά στις περιπλανήσεις τους, ήταν και θα είναι πάντα, η Θεσσαλονίκη των πολλών θεατρόφιλων κατοίκων της. Μέχρι σχεδόν τη δεκαετία του ΄80, η μόνη γηγενής θεατρική δραστηριότητα  περιορίζονταν στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος.

Τα πολλά και καλά θεατρικά της ταλέντα τα απορροφούσε η Αθήνα. Υπήρχαν όμως μονάδες και συλλογικότητες που έδιναν  την δική τους μάχη για ένα Θεσσαλονικιώτικο Θέατρο. Ο σκηνοθέτης Κυριαζής Χαρατσάρης, το Θεατρικό Εργαστήρι Θεσσαλονίκης με πολλούς σημαντικούς εντός του, ( Θόδωρος Τερζόπουλος, Ρούλα Πατεράκη, Ελένη Γερασειμίδου, Καρυοφιλιά Καραμπέτη, Παύλος Κοντογιαννίδης, Στέλιος Γούτης, Νίκος Ναουμίδης κπα). Αργότερα ο  Νικηφόρος Παπανδρέου με την  «Πειραματική Σκηνή Τέχνης». Αυτή την στιγμή, πολλές θεατρικές ομάδες δρουν  στην Θεσσαλονίκη με θαυμαστά αποτελέσματα.

Έχει ενδιαφέρον να δώσουμε κάποια στοιχεία για την θεατρική κίνηση στη Θεσσαλονίκη,  εκεί στον 19ο αιώνα , που η ανάπτυξη, φέρνει και το θέατρο  ξανά στην πόλη, μετά από αιώνες σιωπής κατά τη διάρκεια της Βυζαντινής περιόδου και αργότερα  λόγω της οθωμανικής κατοχής. Η σιδηροδρομική σύνδεσή  με την Ευρώπη, καθώς και η ανάπτυξη των θαλασσίων συγκοινωνιών, φέρνει μουσικούς θιάσους από την Βιέννη αλλά και από πόλεις της Ιταλίας, ως σταθμό στο ταξίδι τους για τις μεγάλες θεατρικές πιάτσες της εποχής, όπως η Κωνσταντινούπολη, το Βουκουρέστι και η Σμύρνη. Οι θίασοι αυτοί παίζουν στη Θεσσαλονίκη και κάποια μέλη τους μένουν πιο μόνιμα σ αυτήν.

Το 1872, ο ηθοποιός Τζουράνοβιτς που είχε έρθει ως μέλος του θιάσου «Λαμπρούνα», χτίζει ένα ξύλινο πολυτελές θέατρο,  δίνοντας του το όνομα « Theatre Francais – Γαλλικόν Θέατρον». Ήταν στη θέση των σημερινών οδών Ουγκώ και Βεροίας. Κάηκε στην πυρκαγιά του 1890. Άλλα θέατρα της εποχής, ήταν το «Κονκόρντια», το «Εδέμ»  που λειτουργούσε και ως καφέ σαντάν, το «Ολύμπια» στην παραλία, όπου αργότερα μετατράπηκε στο θρυλικό εστιατόριο «Όλυμπος Νάουσα», το «Αλάμπρα», και το «Ζούμπιτερ» που ήταν κοντά στο Αμερικανικό προξενείο.  Θερινά θέατρα ήταν το Θέατρο  της «Κοινότητος» στο πάρκο της ΧΑΝΘ, που λειτουργούσε έως πριν  τριάντα χρόνια περίπου ως καλοκαιρινό  «Θέατρο Αυλαία», ο «Απόλλων», το «Ολύμπια»,  ο «Έσπερος»  και άλλα πολλά.

Τι έβλεπαν τότε οι Θεσσαλονικείς; Ο θίασος «Λαμπρούνα», παρουσιάζει τον «Ερνάνη» του Βέρντι. Η «Εβραϊκή Λέσχη» παρουσιάζει με ερασιτέχνες ηθοποιούς τον «Σαούλ» του Αλφιέρη. Ο θίασος των Αντώνη και Αριάδνης Τασόγλου,  έρχεται  από την Κωνσταντινούπολη και κάνει  χρυσές δουλειές, γιατί (χωρίς να ξέρουμε ποιο ήταν το έργο), ο θιασάρχης είχε μια καλή διαφημιστική ιδέα.  Έντυσε τον θίασο με χλαμύδες, φράκα, αρλεκίνικα κοστούμια και ότι άλλο διέθετε το βεστιάριο, κάνοντας παρέλαση στην Εγνατία και  αναστατώνοντας τη ζωή της πόλης με αυτήν στην απρόσμενη και πρωτοφανέρωτη για τους Θεσσαλονικείς παράτα!  «Γκιαούρ μασκαρασί»  χαρακτήρισαν οι τουρκικές Αρχές το event  της εποχής. Και Έλληνες, Φραγκολεβαντίνοι, Εβραίοι και Τούρκοι απήλαυσαν το ταλέντο του θιάσου και των θιασαρχών που απέδιδαν κωμικούς ρόλους στα Ελληνικά αλλά και τα Τουρκικά.

Ακολούθησαν στο κατοπινό διάστημα, εμφανίσεις σπουδαίων θεατρίνων. Σπύρος και Διονύσης Ταβουλάρης, Ευαγγελία Παρασκευοπούλου, Χριστόφορος Νέζερ, Εδμόνδος  Φύρστ, κ.α. Αργότερα έρχονται οι Κοτοπούλη, Παξινού, Μυράτ, Λογοθετίδης, Μινωτής, Κατράκης.

Το 1961, ιδρύεται το Κρατικό θέατρο Βορείου Ελλάδος, ανεβάζοντας τον «Οιδίποδα Τύραννο» του Σοφοκλή στο Αρχαίο Θέατρο των Φιλίππων. Με τη γέννησή του, το ΚΘΒΕ, αγκαλιάζει όλη την Βόρεια Ελλάδα, και δημιουργεί στους Φιλίππους, εκεί στο χωριό Κρηνίδες Καβάλας την «Επίδαυρο του Βορά»

Αιώνες λοιπόν θεατρικής ζωής στην Θεσσαλονίκη, μορφοποίησαν τον Θεσσαλονικιό  θεατρόφιλο. Το  Θέατρο είναι γι αυτόν συστατικό ζωής και ύπαρξης. Το καλοκαίρι γεμίζουν τα καλοκαιρινά  θέατρα του «Δάσους», το «Δημοτικό», αλλά και το φεστιβάλ στις  Συκιές, με τα ΔηΠεΘε και τα Κρατικά Θέατρα.

Η συντεχνία των θεατρίνων έχει πάντα την Θεσσαλονίκη ως αναφορά και υποχρέωση να την επισκεφθεί και να παραστήσει. Δεν είναι απλώς  μια «πιάτσα» όπου οι εισπράξεις ενδέχεται να είναι καλές. Είναι μέτρο επιτυχίας, επιβεβαίωση και  τάμα, στους αγίους του σανιδιού και της αυλαίας. Οι Έλληνες θεατρίνοι, ακολουθούν τα χνάρια των Τασόγλου, Ταβουλάρη, Νέζερ, Κοτοπούλη και Παξινού με την  προσωπική τους  επάρκεια, αλλά σίγουρα και με την δική τους θυμελική φλόγα.

Η σημερινή Θεσσαλονίκη έχει όμως ένα ζωντανό, πολυποίκιλο και άκρως ενδιαφέρον θέατρο. Οι θεσσαλονικείς, δεν περιμένουν πια τα θεάματα που επισκέπτονται την πόλη μόνο, αλλά έχουν και την δική τους  ατόφια, πρωτότυπη και δυναμική θεατρική παραγωγή.

Θεσσαλονίκη του Θεάτρου, πάντα καλά να κρατείς!

 ΘΕΑΤΡΟ

«Εκείνος και Εκείνος» στη Θεσσαλονίκη στο Θέατρο Κήπου

Το θεατρικό έργο του Κώστα Μουρσελά «Εκείνος και Εκείνος», ο Σόλων και ο Λουκάς, έρχονται στη Θεσσαλονίκη στο Δημοτικό Θέατρο Κήπου τον Σεπτέμβριο 2023, για δύο παραστάσεις σε σκηνοθεσία Αλέξανδρου Ρήγα.

Ο Λουκάς είναι ο Γιώργος Κωνσταντίνου και ο Σόλων ο Αλέξανδρος Ρήγας.

Ο Λουκάς και ο Σόλων είναι δύο “ταξιδευτές” που δεν έχουν καμία σχέση με την αστική κανονικότητα και το political correct. Δύο αντι-στερεοτυπικοί σοφοί, δύο αντισυμβατικοί αλήτες, που θέτουν ερωτήματα και προβληματισμούς που κανείς δεν μπορεί να φανταστεί και προτείνουν απαντήσεις που κανείς δεν μπορεί να φανταστεί επίσης.

Δύο άνθρωποι που θέλουν να είναι ελεύθεροι και τίποτα να μην τους εμποδίζει σε αυτό το ταξίδι της ελευθερίας τους. Ο Λουκάς και ο Σόλων, μέσα από αυτό το ταξίδι στους δρόμους της πόλης, αντιμάχονται ιδέες, περιουσίες, ανθρώπους και θεούς.

Δύο ουσιαστικά περιθωριακοί τύποι, δύο μποέμ άστεγοι, δύο πολίτες ενεργής σκέψης, δύο άνθρωποι συνειδητά εκτός συστήματος, που σατιρίζουν, σαρκάζουν και αυτοσαρκάζονται και θέτουν ερωτήματα για όλα αυτά που τους καίνε τον εγκέφαλο στην καθημερινότητα και στην αιωνιότητα.

Δύο αληθινά αναρχικοί τύποι, που δε δέχονται κανενός είδους εξουσίας. Ακολουθούν τους δρόμους της πόλης και όχι τα φώτα της. Αντιθέτως μάλιστα, τα φώτα τα σπάνε. Μαζί με τα φώτα, σπάνε τα στερεότυπα, σπάνε την καθεστηκυία τάξη, σπάνε «το αυγό», όπως οι ίδιοι ονομάζουν το σύστημα, σπάνε και τα νεύρα… τα δικά τους και των άλλων.

Σατιρίζουν τα κακώς κείμενα της κοινωνίας μας και κυρίως διερωτώνται και για τα «καλώς κείμενα»… είναι όντως καλώς; Ο Λουκάς και ο Σόλων, μας λένε ότι στην εποχή μας δεν μας λείπουν οι απαντήσεις, αυτό που μας λείπει είναι οι ερωτήσεις.

Οι απλές, οι ανόητες, οι αυτονόητες. Γιατί κάπως έτσι λειτουργεί “το αυγό”.

Δηλαδή κάθε είδους συστημικής εξουσίας, ιδεολογικής, κοινωνικής, οικονομικής, πολιτικής που μας δίνει απαντήσεις και μας ηρεμεί. Σε βαθμό υπνωτισμού. Όμως όχι!

«Εκείνος και Εκείνος» συναντήθηκαν για να θέσουν ερωτήματα. Πολλά ερωτήματα. Πρέπει να αντιμετωπίσουμε το μέλλον; Θα έχουμε όντως μέλλον; Υπάρχει ηθική στην επιστήμη; Υπάρχει γοητεία στην ανηθικότητα;

Τα κενά υπάρχουνε για να πέφτουμε ή για να τα καλύπτουμε; Ο πολιτισμός ωφελεί ή διαβρώνει; Μήπως είμαστε τελικά όλοι μας ευτυχισμένοι και το αγνοούμε;

Μήπως είμαστε τελικά όλοι μας δυστυχισμένοι και το αγνοούμε; Τον τροχό της κοινωνίας τον γυρίζουν πράγματι οι θύτες; Ή τα θύματα; Ο έρωτας είναι υποδούλωση ή πραγματική επανάσταση; Υπήρχε εντέλει χώρος στη σανίδα για τον Τζακ;

«Εκείνος και Εκείνος» ταξιδεύουν για να διαλαλήσουν ότι οι άνθρωποι οφείλουν να αγωνίζονται για την ουσιαστική ελευθερία τους.

Και να αποτινάξουν φόβους, αστικές προσδοκίες και μεταχειρισμένα όνειρα με 8 άτοκες δόσεις στην πιστωτική τους κάρτα. «Εκείνος και εκείνος» ταξιδεύουν για να διαλαλήσουν ότι η εργασία αντιτίθεται στη φύση του ανθρώπου.

Η χαρά βρίσκεται στη δημιουργία και όχι στην εργασία. Φυσική κατάσταση του ανθρώπου είναι να κάθεται, να στοχάζεται, να ταξιδεύει, να βουτάει στις θάλασσες του κόσμου και να τρώει γεμιστά με φέτα, κάτω από μια κληματαριά 3:00 το μεσημέρι.

Το έργο είναι ένας ύμνος στην ποιητική αλητεία, στην παράλογη λογική σκέψη, στο ελεύθερο χιούμορ. Συγγενεύει με το θέατρο του παραλόγου και με την επιθεώρηση, μα πάνω απ’ όλα, με την –σκεπτόμενη- κωμωδία.

  • Πρωταγωνιστούν:Γιώργος Κωνσταντίνου Αλέξανδρος Ρήγας
  • Συμμετέχουν: Παναγιώτης Κουρτέσης, Μαρία Καμακάρη
  • Συντελεστές:
  • Κείμενο: Κώστας Μουρσελάς
  • Σκηνοθεσία: Αλέξανδρος Ρήγας
  • Σκηνικά: Γιάννης Σπανόπουλος
  • Μουσική Επιμέλεια: Αλέξανδρος Ρήγας
  • Φωτισμοί: Πέτρος Γάλλιας
  • Βοηθός σκηνοθέτη: Έλενα Αγγελοπούλου
  • Φωτογραφίες: Χρήστος Ελένης
  • Παραγωγή: Ρήγας Γεώργιος

 

  • ΘΕΑΤΡΟ

 

  • «Αινιγματικές Παραλλαγές» στο Θέατρο
  • Αριστοτέλειον
  • Θέατρο Αριστοτέλειον
  • Εθνικής Αμύνης 2, Κέντρο, Θεσσαλονίκη

Ο Γιάννης Μπέζος και ο Πυγμαλίων Δαδακαρίδης παρουσιάζουν τις «Αινιγματικές Παραλλαγές» του Eric-Emmanuel Schmitt, στο Θέατρο Αριστοτέλειον στη Θεσσαλονίκη, σε σκηνοθεσία Σωτήρη Τσαφούλια και Πυγμαλίων Δαδακαρίδη.

Οι «Αινιγματικές Παραλλαγές» κάνουν πρεμιέρα στη Θεσσαλονίκη, την Τετάρτη 27 Σεπτεμβρίου 2023 και οι παραστάσεις θα ολοκληρωθούν την Κυριακή 15 Οκτωβρίου 2023.

Δύο άνθρωποι συγκρούονται, σε θέσεις, απόψεις, ιδέες , συναισθήματα μέσα από σπαρακτικούς διαλόγους για να καταλήξουν στο συμπέρασμα ότι φτιάχτηκαν από το ίδιο υλικό! 

Υπόθεση έργου Αινιγματικές Παραλλαγές:

Ο Αμπέλ Ζνόρκο, που ενσαρκώνει ο Γιάννης Μπέζος είναι ένας συγγραφέας, βραβευμένος με Νόμπελ που ζει μόνος, αποτραβηγμένος στο Ροσβανοϋ, ένα μικρό νησί στη Θάλασσα της Νορβηγίας, αποφεύγοντας τα πάντα και ειδικά τους ανθρώπους.

Έχοντας πρόσφατα εκδώσει το 21ο του βιβλίο που έχει γίνει τεράστια επιτυχία, δέχεται να δώσει συνέντευξη σε έναν δημοσιογράφο που τον πολιορκεί καιρό τον Έρικ Λάρσεν, τον οποίο ενσαρκώνει ο Πυγμαλίων Δαδακαρίδης.

Άραγε πόσο τυχαία επέλεξε ο Αμπέλ Ζνόρκο τον συγκεκριμένο δημοσιογράφο και πόσο τυχαία επέλεξε ο Έρικ Λάρσεν τον συγκεκριμένο συγγραφέα;

Τι συνδέει τους δυο άντρες και ποια μονοπάτια θα αναγκαστούν να περάσουν και να ξεπεράσουν, όσο οι ανατροπές διαδέχονται η μια την άλλη σε μια ιστορία που η θέση της γάτας και του ποντικού αλλάζει συνεχώς.

  • Μετάφραση: Εύα Κοτανίδη
  • Σκηνοθεσία: Σωτήρης Τσαφούλιας, Πυγμαλίων Δαδακαρίδης
  • Σκηνογράφος: Kωνσταντίνος Ζαμάνης
  • Ενδυματολόγος: Άγις Παναγιώτου
  • Σχεδιασμός Φωτισμού: Λευτέρης Παυλόπουλος
  • Μουσική σύνθεση: Θοδωρής Οικονόμου
  • Επιμέλεια Κίνησης: Μπίλιω Μαρνέλη
  • Βοηθός σκηνοθέτη: Παναγιώτα Παπαδημητρίου
  • Βοηθός ενδυματολόγου: Εύα Καμπερίδου
  • Παίζουν :
  • Γιάννης Μπέζος, Πυγμαλίων Δαδακαρίδης, Σοφία Καλπενίδου

ΘΕΑΤΡΟ

“Προσοχή: Εκτελούνται Έργα” στο Θέατρο Αυλαία στη Θεσσαλονίκη

Θέατρο Αυλαία

Τσιμισκή 136, Πλατεία ΧΑΝΘ, Θεσσαλονίκη

Η θεατρική παράσταση “Προσοχή: Εκτελούνται Έργα“, έρχεται στη σκηνή του θεάτρου Αυλαία στη Θεσσαλονίκη τον Σεπτέμβριο 2023, από μια ομάδα νέων ηθοποιών και φλερτάρουν με τα όρια του…ψευδοντοκιμαντέρ.

Εσείς θυμάστε πως ήταν η Θεσσαλονίκη χωρίς εργοτάξια;

Μια Devised παράσταση που θέλει να μετατρέψει την αναμονή του μετρό Θεσσαλονίκης σε έναν κοινωνικό στοχασμό.

Ημέρες & Ώρες

Δε 25/09

21:00

Τρ 26/09

21:00

Τε 27/09

21:00

ΘΕΑΤΡΟ

 Τετάρτη 27 Σεπ 2023

Stand up Comedy: Ο Σπήλιος Φλώρος στη Θεσσαλονίκη-Ian’s Lounge Bar

Ian’s Lounge Bar

12ο Χλμ. Εθ. Οδού Αεροδρομίου Θεσσαλονίκης

Ο Σπήλιος Φλώρος παρουσιάζει τη δεύτερη σόλο παράσταση, stand up comedy “Ακάλεστος στο Πάρτυ”, στη Θεσσαλονίκη στο Ian’s Lounge Bar εντός του Regency Casino Thessaloniki.

 

 

Αφήστε μια απάντηση

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More

where to buy viagra buy generic 100mg viagra online
buy amoxicillin online can you buy amoxicillin over the counter
buy ivermectin online buy ivermectin for humans
viagra before and after photos how long does viagra last
buy viagra online where can i buy viagra