fbpx

Private label προϊόντα: Δεύτερη «άνοιξη» εξαιτίας της ακρίβειας

0 166

Οι συνεχείς ανατιμήσεις και το ολοένα και πιο άδειο, με τα ίδια χρήματα, «καλάθι της νοικοκυράς» έφεραν τις εταιρείες που παράγουν προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας σε προνομιακή θέση.

Με φόντο την ρωσοουκρανική κρίση, η συρρίκνωση των εισοδημάτων, σε συνδυασμό με τις αυξήσεις στο κόστος ενέργειας και πρώτων υλών, πιέζουν τους τελευταίους μήνες ακόμα περισσότερο την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών.

Εξάλλου, αυτή την ακρίβεια την έχουν, ήδη, αισθανθεί πολύ τα νοικοκυριά με χαμηλό εισόδημα, με αποτέλεσμα να στρέφονται σε εναλλακτικούς τρόπους για να γεμίσουν το καθημερινό τραπέζι.

Αυτό καταδεικνύεται και από έρευνες όπως αυτή του Ινστιτούτου Εργασίας της Γενικής Συνομοσπονδίας Εργατών Ελλάδας (ΙΝΕ/ΓΣΕΕ) από την οποία προκύπτει ότι τον Απρίλιο του 2022 η απώλεια αγοραστικής δύναμης του κατώτατου μισθού ήταν ίση με 18% έναντι 14,7% τον Μάρτιο.

Μάλιστα, ο μέσος μισθός του ιδιωτικού τομέα είχε απωλέσει τον Απρίλιο του 2022 το 9,9% της αγοραστικής του δύναμης, ενώ ο μέσος μισθός μερικής απασχόλησης το 28%.

Σύμφωνα με τα όσα επισημαίνουν οι εμπορικοί φορείς, ήδη από τις αρχές του χρόνου υπάρχει αλλαγή στις καταναλωτικές συνήθειες: Αιχμή του δόρατος έχουν γίνει εκ νέου οι προσφορές, ενώ οι καταναλωτές προτιμούν όλο και περισσότερο τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, ακόμα  και αυτά που αφορούν τρόφιμα.

Αυτή η τάση επιβεβαιώθηκε και από σχετική έρευνα της  εταιρείας Ιerax Analytix, η οποία πραγματοποιήθηκε μέσα στην άνοιξη, η οποία έδειξε ότι 93% των καταναλωτών πιστεύει πως θα υπάρχει συνεχής αύξηση στις τιμές, θεώρηση ειδικότερα των μεγάλων ηλικιακών ομάδων.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα, για τις προσφορές που επιλέγουν οι καταναλωτές στις αγορές τους στα σούπερ μάρκετ, περισσότεροι (ποσοστό 61%) δήλωσαν τις εκπτώσεις 50% σε ένα προϊόν, έναντι 39% όσων προτιμούν 1+1 προϊόντα.

Για να αντισταθμιστούν αυτές οι αυξήσεις οι ερωτώμενοι προτείνουν κυρίως να μειώσουν οι εταιρείες τα λειτουργικά κόστη ή τα κόστη διαφημίσεων κ.α. (39%), να κάνουν προσφορές στην τιμή (32%), να δίνουν περισσότερη ποσότητα για έκπτωση (17%), να πουλάνε απευθείας τα προϊόντα τους εκτός αλυσίδων σούπερ μάρκετ (8%) και τέλος να βελτιώσουν την ποιότητα των προϊόντων τους (3%).

Εξάλλου, πανελλαδική έρευνα της ίδιας εταιρείας έδειξε ότι το 46% αγοράζει περισσότερα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας σε σχέση με δύο χρόνια πριν και το 33% θεωρεί πως θα συνεχίζει να αγοράζει περισσότερα στο μέλλον.

Από την άλλη πλευρά, ένα ποσοστό 85% των καταναλωτών δηλώνουν πως τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας είναι φθηνότερα των άλλων μαρκών, 70% πως τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας έχουν βελτιωθεί τα τελευταία χρόνια και 52% τα θεωρεί κατώτερα σε ποιότητα από τα γνωστά brands.

Τα προϊόντα που οι καταναλωτές αγοράζουν πιο συχνά από τις ιδιωτικές ετικέτες αφορούν τα τρόφιμα μακράς διάρκειας (45%), τα καθαριστικά (43%) και τα γαλακτοκομικά (37%).

Στέλεχος, δε, του Ινστιτούτου Καταναλωτών  (ΙΝΚΑ) τονίζει στην Voice ότι «είναι μια τάση που ήρθε για να μείνει, αρκεί και οι εταιρείες να δείξουν από πλευράς τους ότι  προσφέρουν προϊόντα ισότιμης ποιότητας με τα επώνυμα».

Πρωταθλητές οι Ελβετοί

Πάντως, παρά τη στροφή στο πιο φθηνό, οι Έλληνες έχουν αρκετό δρόμο μπροστά τους για να ξεπεράσουν τους Ευρωπαίους στο κομμάτι της κατανάλωσης μη επώνυμων προϊόντων, καθώς πρόκειται για μια παράδοση που κρατά χρόνια στις Κεντροευρωπαικές χώρες, ενώ υπάρχει και μεγαλύτερη ποικιλία μέσω των σούπερ μάρκετ σε αυτά τα κράτη.

Χαρακτηριστικό είναι ότι σε ευρωπαϊκό επίπεδο, πρωταθλητές στην αγορά προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας παραμένουν οι Ελβετοί, οι Βέλγοι και οι Βρετανοί. Σε ό,τι αφορά τους Έλληνες, βρίσκονται στη 14η θέση σε σύνολο 18 χωρών που εξετάστηκαν. Αυτό σημαίνει ότι το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας σε Ελβετία, Βέλγιο και Ηνωμένο Βασίλειο είναι σε όγκο 57,6%, 54,6% και 50,4% αντίστοιχα, στην Ελλάδα είναι 29,4% σε όγκο και σε 21,4% σε αξία.

Αξίζει να σημειωθεί ότι μερίδιο αρκετά χαμηλότερο από τους πρωταθλητές στην κατανάλωση των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, αλλά και από το μερίδιο που απολαμβάνουν εν γένει αυτά στον Ευρωπαϊκό Νότο. Στην Ισπανία, το μερίδιο των συγκεκριμένων προϊόντων είναι 49,9% σε όγκο και 41,6% σε αξία, στην Πορτογαλία 49,6% σε όγκο και 36,3% σε αξία και στην Ιταλία 33,2% σε όγκο και 26% σε αξία, παραπάνω, ωστόσο, από την Ελλάδα.

Αφήστε μια απάντηση

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More