fbpx

ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ| Γ. Πιτσιλής-Εφορία: Οι αετονύχηδες των e-shops κλέβουν τον ΦΠΑ

0 563

Μια απίστευτη κομπίνα που προκαλεί ανυπολόγιστη ζημιά στο ελληνικό δημόσιο και τα φορολογικά έσοδα βρίσκεται σε εξέλιξη εδώ και καιρό, κυριολεκτικά κάτω από τα μάτια της ΑΑΔΕ.

Κακοί επιχειρηματίες, αξιοποιώντας τις «τρύπες» του νομικού πλαισίου που ισχύει για το ηλεκτρονικό εμπόριο, εισπράττουν και ενθυλακώνουν τον ΦΠΑ προϊόντων που πωλούν μέσω συγκεκριμένων ιστοσελίδων (marketplaces), χωρίς να εκδίδουν τα νόμιμα παραστατικά (απόδειξη λιανικών πωλήσεων).

Η δραστηριότητα αυτή ασκείται κατά κόρον από επιχειρηματίες οι οποίοι δεν διατηρούν φυσικά καταστήματα και ως εκ τούτου ο έλεγχος από τις φορολογικές αρχές είναι δύσκολος έως αδύνατος και αφορούν προϊόντα χαμηλής αξίας, για τα οποία η εγγύηση ή και η δυνατότητα επιστροφής δεν είναι σε «πρώτη ζήτηση» από τους πελάτες.

Η όλη διαδικασία είναι πολύ απλή και θεωρείται περίεργο πως δεν έχει υποπέσει ακόμη στην αντίληψη των στελεχών της ΑΑΔΕ και του κ. Πιτσιλή: Βλέποντας ένα ενδιαφέρον προϊόν σε μια πλατφόρμα ηλεκτρονικού εμορίου, ο υποψήφιος πελάτης προβαίνει στην παραγγελία και αναμένει την παραλαβή του, συνήθως στο σπίτι.

Η πληρωμή γίνεται είτε με πιστωτική κάρτα, είτε μέσω αντικαταβολής: Η δεύτερη περίπτωση είναι η καλύτερη για τους φοροδιαφεύγοντες εμπόρους, αφού δεν υπάρχει η υποψία του παραμικρού ελέγχου, ενώ το εμπόριο μέσω πιστωτικών καρτών μπορεί κάποια φορά να διασταυρωθεί μέσω ενός τυχαίου ελέγχου.

Έτσι το προϊόν ξεκινά από τον πωλητή και μεταφέρεται, μέσω courier, προς τον αγοραστή. Αν προκύψει στην πορεία έλεγχος της ΑΑΔΕ, ο courier έχει να επιδείξει το δελτίο αποστολής και όλα καλά: Η εταιρία μεταφοράς δεν έχει καμία ευθύνη, όπως και η διαμεσολαβούσα εταιρία (marketplace) και ο κάθε κομπιναδόρος ιδιοκτήτης ηλεκτρονικού e-shop αν δεν έχει επισυνάψει στο δέμα την απόδειξη, μπορεί να «τσεπώσει» τον ΦΠΑ με τον οποίο έχει επιβαρυνθεί ο αγοραστής. Όσο για την εγγύηση, ποια εγγύηση; Η τακτική αυτή ακολουθείται συνήθως σε εμπορεύματα ευτελούς αξίας ή προϊόντα (π.χ. εσώρουχα), τα οποία δεν επιδέχονται αλλαγή, όπως αναφέρει ο γνωστός φοροτεχνικός, συνεργάτης της Voice, Απόστολος Αλωνιάτης.

Το θέμα έχει και άλλες διαστάσεις, που αφορούν τις μεσολαβούσες εταιρίες (marketplaces), για τις οποίες διατυπώνονται διάφορες υποψίες: Το γεγονός ότι ορισμένες από αυτές αποφεύγουν την κατ’ οίκον παράδοση μικρών παραγγελιών, μπορεί να προκαλέσει διάφορες σκέψεις σε ορισμένους καχύποπτους. Αυτό διότι όλα τα προϊόντα τα οποία διακινούνται μέσω αυτών, πουθενά δεν θα ελεγχθεί αν διακινούνται με τα νόμιμα παραστατικά πωλήσεων.

Υπάρχει επίσης μια ακόμη εκδοχή, πιο «προχωρημένη». Αν για παράδειγμα, οι εταιρίες πωλήσεων που ακολουθούν αυτή την τακτική, ανήκουν με τον ένα ή τον άλλο τρόπο στο δίκτυο της εταιρίας που έχει δημιουργήσει την πλατφόρμα ηλεκτρονικού εμπορίου, ο ΦΠΑ που πληρώνει ο αδαής αγοραστής μπορεί μένει ως υπερκέρδος στο «ίδιο μαγαζί».

Πονηρή κρίνεται και η ασφαλιστική δικλίδα που προσφέρεται στον αγοραστή, από την ηλεκτρονική πλατφόρμα που λειτουργεί με αυτόν τον τρόπο: Αν διαμαρτυρηθεί ότι δεν έλαβε το παραστατικό, ουδέν πρόβλημα: Του αποστέλλεται η απόδειξη λιανικής πώλησης μέσω e-mail, μερικές μέρες μετά, και άντε να ελέγξει ότι η απόδειξη αφορά το προϊόν που αγόρασε ή αποτελεί κόπια απόδειξης που χρησιμοποιείται για την φορολογική κάλυψη του ηλεκτρονικού καταστήματος, η οποία έχει αποσταλεί σε πολλούς άλλους αγοραστές της ίδιας μέρας!

Αφήστε μια απάντηση

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More