fbpx

H πρωτοβουλία “Μία Ζώνη – Ένας δρόμος”

0

Γράφει ο Σταύρος Μονεμβασιώτης*
Η Κίνα επιχειρεί να αλλάξει την “προς τα έξω” εικόνα της, να ενισχύσει τη διεθνή της θέση και να αναδειχθεί σε ηγέτιδα δύναμη τόσο στο παγκόσμιο εμπόριο, όσο και στο σύγχρονο σύστημα “κατανομής” της ισχύος.

Επιδιώκει να ενισχύσει την επιρροή της,  αναδεικνύοντας το δικό της οικονομικό, πολιτιστικό και πολιτικό “αποτύπωμα” στην παγκόσμια “σκακιέρα”. Ξεκινώντας αρχικά από την περιοχή της Νοτιοανατολικής και Κεντρικής Ασίας και φτάνοντας σταδιακά έως την Ευρώπη, οικοδομεί ένα νέο προφίλ που αντικατοπτρίζει την οικονομική της ισχύ.

Ακολουθώντας το παράδειγμα του αρχαίου “Δρόμου του Μεταξιού”, λοιπόν, η Κίνα διαμόρφωσε μια νέα πρωτοβουλία με τίτλο “One Belt – One Road” («Μία Ζώνη – Ένας Δρόμος), επενδύοντας στον τομέα των διαρθρωτικών υποδομών (λιμάνια, σιδηρόδρομος, δρόμοι, γέφυρες, κ.ο.κ.) και αναπτύσσοντας ακόμα πιο στενές σχέσεις με επιμέρους χώρες (ανάμεσά τους και η Ελλάδα, μέσω της επένδυσης της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά). Ήδη, στο παγκόσμιο εμπόριο, η Κίνα έχει θετικό καθαρό εμπορικό ισοζύγιο, τόσο με την Ευρώπη όσο και με τις ΗΠΑ.

H πρωτοβουλία “One Belt – One Road” ανακοινώθηκε επίσημα στη διεθνή κοινότητα το 2013, με πρωταρχικό στόχο τη δημιουργία των κατάλληλων οδών μεταφοράς για τη διευκόλυνση εμπορευμάτων από την Κίνα προς τις γειτονικές της χώρες και κυρίως προς την Ευρώπη. Για μια ισχυρή χώρα με πολλούς γείτονες να πλαισιώνουν τα σύνορα της, η ανάπτυξη ενός τέτοιου σχεδίου θεωρήθηκε αυτονόητη επιλογή. Αφγανιστάν, Καζακστάν, Κιργιστάν, Μογγολία, Τατζικιστάν, Τουρκμενιστάν, Ουζμπεκιστάν, Ινδία, Ιράν, Πακιστάν, Ρωσία και φυσικά Κίνα, διαμορφώνουν την τεράστια περιοχή της Κεντρικής Ασίας.

 

Η ηπειρωτική ανάπτυξη της πρωτοβουλίας ονομάζεται Silk Road Economic Belt,
ενώ η θαλάσσια ανάπτυξη του ονομάζεται Maritime Silk Road Initiative
και περιλαμβάνει και το λιμάνι του Πειραιά

 

Αναδεικνύοντας μια “win-win” πολιτική, το Πεκίνο διαμόρφωσε και υλοποιεί ένα ολοκληρωμένο σχέδιο προώθησης των συμφερόντων του  στην ευρύτερη περιοχή, με στόχο την Ευρώπη.

Η πρωτοβουλία “One Belt-One Road” συνδυάζει διάφορα έργα που στοχεύουν στην ανάπτυξη των μεταφορών και της εφοδιαστικής αλυσίδας, με στόχους:

  • Την επέκταση των εξαγωγών.
  • Την επέκταση στις νέες αγορές που διαμορφώνει η νέα οικονομία (ψηφιακή επικοινωνία, ηλεκτρονικό εμπόριο, διαδικτυακή τραπεζική, βιομηχανικά δίκτυα υπολογιστών, 5G, Artificial Intelligence, κ.ά.).
  • Τη διαφοροποίηση του εξαγωγικού εμπορίου της Κίνας, που μέχρι πρότινος κατευθυνόταν κυρίως προς τις ΗΠΑ, με τις οποίες “αντιπαρατίθεται”  σε έναν αγώνα κατάκτησης της πρώτης θέσης στην παγκόσμια οικονομία.
  • Την πρόσβαση σε νέες πηγές φυσικών πόρων, κυρίως καύσιμα και ενέργεια που είναι απαραίτητα για να κινείται η βιομηχανία της.
  • Την αύξηση των επενδύσεων σε χώρες του εξωτερικού, και σταδιακά της επιρροής της σε αυτές. (Σύμφωνα με μελέτη το 2016 η Κίνα επένδυσε στην Ευρώπη, τέσσερις φορές περισσότερο από τις ευρωπαϊκές εταιρείες στην Κίνα).

Παράλληλα, στοχεύει στην ενίσχυση των (τεράστιων σε έκταση και απομακρυσμένων) περιφερειών της, προκειμένου να αναπτύξουν την τοπική οικονομία και να συμμετάσχουν με ισότιμους όρους σε σχέση με τις περιοχές της Νότιας Κίνας, στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας για τον πληθυσμό της που ξεπερνά το 1,4 δισ πολίτες, και στην ενίσχυση του κινεζικού γιουάν, ως ένα νόμισμα αναφοράς στις συμφωνίες με όσο το δυνατόν περισσότερες χώρες της περιοχής και ευρύτερα.

ΠΗΓΗ ΦΩΤΟ: Research Gate

 

* Πρόεδρος της Επιτροπής Ελληνο-Κινεζικής Επιχειρηματικής Ανάπτυξης
(Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών),
Μέλος ΔΣ του Επιμελητηρίου Ελληνοκινεζικής Οικονομικής Συνεργασίας
Αφήστε μια απάντηση

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More

where to buy viagra buy generic 100mg viagra online
buy amoxicillin online can you buy amoxicillin over the counter
buy ivermectin online buy ivermectin for humans
viagra before and after photos how long does viagra last
buy viagra online where can i buy viagra