To μέλλον της Porsche είναι σίγουρα ηλεκτρικό;
Οι τιμές της Taycan, της πρώτης ηλεκτρικής Porsche έχουν μειωθεί αρκετά τους τελευταίους 12 μήνες, την ώρα που οι τιμές της 911 έχουν αυξηθεί. Μήπως κάποιοι βιάστηκαν να ανακηρύξουν νικητή το ρεύμα;
Η εισαγωγή της Porsche στο χρηματιστήριο έγινε το περασμένο φθινόπωρο και τα πρώτα σημάδια είναι αναμφίβολα θετικά. Οι επιδόσεις των μετοχών της εταιρείας είναι άκρως ενθαρρυντικές, με τους επενδυτές να καταγράφουν ήδη κέρδη από την άνοδο της τιμής της μετοχής κατά 36% στα €112,30. Η εισαγωγή στο χρηματιστήριο, σύμφωνα με το Volkswagen Group, θα επιτρέψει στην Porsche να αξιοποιήσει πλήρως τις δυνατότητές της.
Κάποιοι αναλυτές της αγοράς φαίνεται να διατηρούν επιφυλάξεις. Η Porsche είδε στο πρόσωπο της αμιγώς ηλεκτρικής Taycan το μοντέλο που θα αποτελούσε το αντίστοιχο της Porsche Cayenne αναφορικά με την κερδοφορία που θα έφερνε στα ταμεία της γερμανικής εταιρείας. Και η αλήθεια είναι πως ηPorsche Taycan ξεκίνησε πολύ δυναμικά, τόσο, που θεωρήθηκε πως τα κέρδη που θα έφερνε, θα μπορούσαν να επισκιάσουν ακόμη και την 911. Το 2022 όμως, έφυγε αφήνοντας πίσω του κάποιους αστερίσκους.
Η αγορά των ΗΠΑ είναι ιδιαίτερα σημαντική όσον αφορά τα ηλεκτρικά οχήματα. Εκεί, οι τιμές της Taycan καταγράφουν πτώση τους τελευταίους 12 μήνες. Συγκεκριμένα, έχουν μειωθεί πάνω από 8% και διαμορφώνονται στα $132.417. Αντίθετα, η τιμή της 911 έχει αυξηθεί περισσότερο από 27%, φτάνοντας τα $177.342.
Αλλά και στην αγορά της Γερμανίας, η τιμή της πρώτης ηλεκτρικής Porsche έχει μειωθεί (αν και αρκετά λιγότερο) κατά 1,8% την χρονιά που πέρασε, με την τιμή της να ανέρχεται σε €127.550. Αντίστοιχα, η τιμή της 911 αυξήθηκε κατά 14%, στα €174.875 την ίδια χρονική περίοδο.
Τι ακριβώς συμβαίνει;
Πρόκειται για μία πραγματικότητα που αποκτά μεγαλύτερες διαστάσεις, αν συνυπολογίσει κανείς πως σε αυτές (όπως και σε πολλές ακόμα) τις αγορές, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα συνοδεύονται από μεγάλες επιδοτήσεις και φορολογικές ελαφρύνσεις. Τι συμβαίνει λοιπόν; Το “πρόβλημα” δείχνει να είναι γενικότερο και δεν αφορά μόνο την Taycan. Χαρακτηριστικότερη περίπτωση εκείνη της Tesla, ηγέτη στην κατηγορία των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, η οποία το περασμένο διάστημα ανακοίνωσε μειώσεις μεταξύ 6-20% στις τιμές των μοντέλων της σε διάφορες αγορές.
Υπάρχει μια διάχυτη αίσθηση που φυσικά έχει δόσεις αλήθειας, πως τα περιθώρια κέρδους από τις πωλήσεις ηλεκτρικών μοντέλων, είναι σημαντικά υψηλότερα για τις εταιρείες, συγκριτικά με εκείνα από τις πωλήσεις συμβατικών αυτοκινήτων. Αυτό που βλέπουμε να συμβαίνει, είναι αρκετές πολυτελείς μάρκες, να επενδύουν στην κατασκευή ηλεκτρικών μοντέλων, ποντάροντας σε αυτό ακριβώς το στοιχείο.
Η περίπτωση της Porsche όμως, καταδεικνύει μια πιο σύνθετη εικόνα της όλης κατάστασης. Αντί οι τιμές των μοντέλων με θερμικούς κινητήρες να είναι εκείνες που θα μειώνονται, συμβαίνει το αντίθετο. Αν αυτό το φαινόμενο παγιωθεί μέσα στο επόμενο διάστημα, ίσως η κερδοφορία και η καθολική επικράτηση των ηλεκτρικών μοντέλων τεθεί υπό αμφισβήτηση. Για την ώρα πάντως και τουλάχιστον σε ότι αφορά την Porsche, η 911 ζει και βασιλεύει.