fbpx

Εμπόριο: Βούλιαξε! Έκαναν #cancel στις αγορές οι καταναλωτές

0 119

Αλλεπάλληλα ισχυρά οικονομικά πλήγματα δέχονται στη χώρα μας χιλιάδες επιχειρήσεις παραγωγής και εμπορίας προϊόντων και αγαθών, καθώς ολοένα και περισσότερα ελληνικά νοικοκυριά απέχουν από την αγορά ή μειώνουν σημαντικές τις προμήθειες ειδών πρώτης ανάγκης.

Στη νέα οικονομική κρίση την οποία προκάλεσε το κύμα ακρίβειας που άρχισε να σαρώνει την ελληνική αγορά από τα τέλη του περασμένου έτους ήλθε πρόσφατα να προστεθεί και η παρατεταμένη κακοκαιρία η οποία απέτρεψε πολλούς καταναλωτές από εξορμήσεις για αγορές των αναγκαίων ειδών διατροφής. Κι όλα αυτά πλέον εν μέσω εορταστικής περιόδου στην οποία χιλιάδες επιχειρήσεις είχαν στηρίξει τις ελπίδες τους για μια πραγματική οικονομική ανάσα, καθώς περίμεναν αυξημένη προσέλευση πελατών για την προμήθεια όλων όσων είναι αναγκαία για το πασχαλινό τραπέζι.

Η εικόνα στην αγορά είναι δραματική. Καταστηματάρχες και λοιποί επιχειρηματίες αδυνατούν να πιστέψουν ότι η πτώση της αγοραστικής κίνησης θα συνεχιζόταν και λίγες μέρες πριν το Πάσχα, μέσα στη Μεγάλη Εβδομάδα. Η αποχή εκατομμυρίων καταναλωτών από την πασχαλινή αγορά είναι φαινόμενο πρωτοφανές για τα ελληνικά δεδομένα. Και, όπως γίνεται αντιληπτό, οι συνέπειες του φαινομένου αυτού στη λειτουργία των επιχειρήσεων είναι καταστροφικές. Η κατάσταση αναμένεται να επιδεινωθεί μετά το Πάσχα, αν δεν αλλάξει κάτι ξαφνικά προς το καλύτερο είτε αναφορικά με τις συνθήκες που πυροδοτούν την ακρίβεια είτε σε σχέση με τα δεδομένα του κλίματος. Και πλέον οι συνέπειες θα είναι εμφανείς στην αγορά, καθώς αναμένεται έκρηξη στα “λουκέτα” και τα απλήρωτα χρέη των επιχειρήσεων.

Ήδη πολλές στατιστικές έρευνες καταγράφουν αυτή την πρωτόγνωρη πτώση του ρυθμού των πασχαλινών αγορών και προσπαθούν να την ερμηνεύσουν συνδέοντάς την όχι μόνο με την ακρίβεια που είναι πλέον μόνιμη κατάσταση αλλά και με άλλες αρνητικές συγκυρίες όπως η παράταση της κακοκαιρίας μέχρι και την Μεγάλη Εβδομάδα.

Πρόσφατα μια σημαντική έρευνα που πραγματοποίησε η εταιρεία Netrino έδειξε ότι επτά στους δέκα Έλληνες καταναλωτές έχουν μειώσει «πολύ» και «αρκετά» τις αγορές τους στα σούπερ μάρκετ και οκτώ στους δέκα σε ένδυση-υπόδηση το πρώτο τρίμηνο του έτους.

Ο κ. Στέφανος Κομνηνός, αναλυτής αγοράς της εταιρείας, ανέφερε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ: «Για πρώτη φορά βλέπουμε τόσο μεγάλη αποκλιμάκωση στα σούπερ μάρκετ. Παρατηρείται πολύ μεγάλη μείωση στις αγορές των καταναλωτών που αφορούν σε είδη πρώτης ανάγκης, διατροφής και είδη σπιτιού. Την ίδια στιγμή σε ό,τι αφορά στις αγορές σε είδη ένδυσης/υπόδησης η κατάσταση είναι δραματική» και συμπληρώνει: «Η συγκράτηση των αγορών έχει ακουμπήσει τον σκληρό πυρήνα των προϊόντων βασικής ανάγκης. Δηλαδή μόνο τα απολύτως απαραίτητα αγοράζουν οι καταναλωτές και αυτά συγκρατημένα».

Αναφορικά με τις αγορές στα σούπερ μάρκετ, σύμφωνα με την έρευνα της Netrino, σε ποσοστό 47,5% οι ερωτηθέντες δήλωσαν ότι τις μείωσαν «πολύ» και «αρκετά», 25% τις μείωσαν «λίγο» και 27% «καθόλου».

Μεγαλύτερη μείωση στις αγορές παρατηρείται σε Λάρισα (54%) και Πάτρα (51%).

Το προφίλ των καταναλωτών

Εξετάζοντας το προφίλ των ερωτηθέντων, αυτοί που έχουν μειώσει σε ακόμη μεγαλύτερο βαθμό «πολύ και αρκετά» τις αγορές τους στα σούπερ μάρκετ το πρώτο τρίμηνο του έτους είναι κυρίως γυναίκες (50%) και άτομα άνω των 45 ετών (51%).

Από την έρευνα της Netrino, προκύπτει ότι για το 43% των νοικοκυριών επαρκεί το οικογενειακό εισόδημα για τις αναγκαίες αγορές, για το 30% αυτών, φτάνει μόνο για τα απαραίτητα και αυτό με δυσκολία, ενώ ποσοστό 12% δήλωσαν αδυναμία αγοράς ακόμα και των αναγκαίων.

Στην άλλη πλευρά, μόνο το 15% των νοικοκυριών, δήλωσε επαρκές εισόδημα που περισσεύει και για αποταμίευση.

Μείωσαν κατακόρυφα τις αγορές ειδών ένδυσης/υπόδησης

Σύμφωνα εξάλλου με την έρευνα, στην αγορά ένδυσης/υπόδησης οκτώ στους δέκα (ποσοστό 81%) έχουν μειώσει «πολύ και αρκετά» τις αγορές τους το πρώτο τρίμηνο του έτους. Ποσοστό 10% των ερωτηθέντων έχει μειώσει «λίγο» ενώ «καθόλου» απαντά ποσοστό μόνο το 9% των ερωτηθέντων.

Πολύ μεγάλη μείωση στις αγορές των ερωτηθέντων παρατηρείται σε Λάρισα (92%) και Πάτρα (88%). Αθήνα και Θεσσαλονίκη κινούνται σε ποσοστά μεταξύ 80% και 84% ενώ η μικρότερη μείωση (66%) εμφανίζεται στο Ηράκλειο.

Εστιάζοντας στο προφίλ των ερωτηθέντων (ποσοστό 81%) που έχουν μειώσει «πολύ και αρκετά» τις αγορές τους σε ένδυση/υπόδηση είναι κυρίως γυναίκες (86%) και άτομα άνω των 45 ετών (83%). Σε ό,τι αφορά στην οικογενειακή τους κατάσταση, είναι με παιδιά (83%), διαζευγμένοι ή χήροι. Επίσης είναι χαμηλότερων βαθμίδων εκπαίδευσης (94%) και κυρίως άνεργοι (97%) ή συνταξιούχοι (81%).

Αφήστε μια απάντηση

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More