fbpx

Βιταμίνη Κ: Ασπίδα κατά της άνοιας

0 97

Η έντονη αύξηση των περιπτώσεων άνοιας τα τελευταία χρόνια είναι ανησυχητική. Η πάθηση επηρεάζει ήδη πάνω από 55 εκατομμύρια ανθρώπους παγκοσμίως Και ο αριθμός αυτός αναμένεται να διπλασιαστεί τις επόμενες δύο δεκαετίες και να φτάσει τα 139 εκατομμύρια περιπτώσεις έως το 2050.

Έχοντας αυτό κατά νου, όλοι αναζητούμε τρόπους για να μειώσουμε τον κίνδυνο για άνοια και την πιο κοινή μορφή της, τη νόσο Αλτσχάιμερ.

Το ευχάριστο νέο είναι, πως μια νέα έρευνα οδήγησε σε πολλά υποσχόμενα αποτελέσματα όσον αφορά την αξιολόγηση της δυνατότητας μιας βιταμίνης να βελτιώσει τις γνωστικές ικανότητες του ανθρώπου.

Τα ευρήματα από μια νέα μελέτη, που παρουσιάστηκε στο πρόσφατο συνέδριο Πειραματικής Βιολογίας, υποδηλώνουν ότι η βιταμίνη Κ έχει τη δυνατότητα να βελτιώσει τις γνωστικές ικανότητες στον γερασμένο εγκέφαλο. Ερευνητές από το Πανεπιστήμιο AlMaarefa στη Σαουδική Αραβία αξιολόγησαν την προστατευτική δράση της βιταμίνης Κ συγκρίνοντας δύο ομάδες ηλικιωμένων αρουραίων (οι οποίοι χρησιμοποιούνται συχνά στην επιστημονική έρευνα λόγω των γενετικών τους ομοιοτήτων με τον άνθρωπο).

Η βιταμίνη Κ περιλαμβάνει τις ενώσεις βιταμίνη Κ1 και βιταμίνη Κ2. Στην μελέτη, μια ομάδα αρουραίων έλαβε συμπλήρωμα βιταμίνης Κ2 (μενακινόνη-7, ή MK-7), ενώ η δεύτερη ομάδα όχι. Όταν υποβλήθηκαν σε τεστ γνωστικής λειτουργίας κατά τη διάρκεια 17 μηνών, διαπιστώθηκε ότι οι αρουραίοι που έλαβαν βιταμίνη Κ παρουσίασαν μειωμένα επίπεδα γνωστικής εξασθένησης, κατάθλιψης και άγχους. Επιπλέον, οι ερευνητές παρατήρησαν βελτιώσεις στην χωρική μνήμη και στην ικανότητα μάθησης ως αποτέλεσμα της λήψης συμπληρωμάτων βιταμίνης Κ.

Αναρωτιέστε πώς μπορείτε να αποκομίσετε τα οφέλη της βιταμίνης Κ; Τρώγοντας καθημερινά μία έως δύο μερίδες φυλλωδών λαχανικών (π.χ. σπανάκι, λαχανίδα kale, μαρούλι) είναι αρκετό για να πάρετε αρκετή βιταμίνη Κ1. Η βιταμίνη Κ2 είναι λιγότερο συνηθισμένη στις δυτικές δίαιτες, σύμφωνα με μια μελέτη του 2021 για την επίδραση της βιταμίνης στη νόσο του Αλτσχάιμερ. Βρίσκεται κυρίως σε τρόφιμα που έχουν υποστεί ζύμωση, σε λαχανικά τουρσί και σε ορισμένα τυριά. Τα κρέατα, τα ψάρια και οι κρόκοι αυγών έχουν επίσης μενακινόνη-4 (MK-4), μια μορφή βιταμίνης Κ2 που προκύπτει από μετατροπή της βιταμίνης Κ1.

Μπορείτε επίσης να αντικαταστήσετε αυτές τις φυσικές πηγές με συμπληρώματα, σύμφωνα με τον επικεφαλής συγγραφέα της πρόσφατης μελέτης, δρ. Mohamed El-Sherbiny, καθηγητή ανατομίας στο πανεπιστήμιο AlMaarefa. Ωστόσο, άλλες μελέτες διαφέρουν σχετικά με το προστατευτικό όφελος αυτών των συμπληρωμάτων, τα οποία δεν επιτρέπουν την απορρόφηση της βιταμίνης Κ στο σώμα.

Προηγούμενες μελέτες έχουν δείξει τα οφέλη της βιταμίνης Κ και την ικανότητά της να επιβραδύνει τη γνωστική έκπτωση στον γερασμένο εγκέφαλο, όπως μια μελέτη του 2018, που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Neurology. Όταν οι συμμετέχοντες έτρωγαν μία έως δύο μερίδες σπανάκι, μαρούλι, ή λαχανίδα kale κάθε μέρα, είχαν τις ίδιες γνωστικές ικανότητες με εκείνους που ήταν 11 χρόνια νεότεροι.

Αναρωτιέστε πώς λειτουργεί αυτό; Η επιστήμη δείχνει ότι η βιταμίνη Κ μειώνει τον θάνατο των νευρικών κυττάρων, προστατεύοντας τα νεύρα από επιβλαβείς ουσίες στον εγκέφαλο. Πέρα από αυτό, το γονίδιο που συνδέεται με την ανάπτυξη της νόσου Αλτσχάιμερ συμβάλλει επίσης σε χαμηλότερη μεταβολική παραγωγή βιταμίνης Κ στο άτομο. Η βιταμίνη Κ2 έχει τη δυνατότητα να επιβραδύνει την εξέλιξη της νόσου του Αλτσχάιμερ, ή να συμβάλλει στην πρόληψή της.

Ο δρ. El-Sherbiny είπε: «Η διαδικασία γήρανσης σχετίζεται με την επιδείνωση των εγκεφαλικών λειτουργιών. Η βιταμίνη Κ είναι μια φυσική λιποδιαλυτή βιταμίνη που προστατεύει τον εγκέφαλο από την ανάπτυξη του Αλτσχάιμερ».

Αν και η πρόσφατη μελέτη δεν διεξήχθη σε ανθρώπους, οι ερευνητές πιστεύουν ότι τα αποτελέσματά της αφήνουν πολλές υποσχέσεις. Σύμφωνα με τον δρ. El-Sherbiny, τα επίπεδα βιταμίνης Κ θα πρέπει να παρακολουθούνται σε ηλικιωμένους ενήλικες, που διατρέχουν κίνδυνο να αναπτύξουν άνοια, νόσο Αλτσχάιμερ και άλλες νευροεκφυλιστικές ασθένειες, που σχετίζονται με την ηλικία.

Η βιταμίνη Κ δεν μπορεί να σταματήσει την ανάπτυξη της νόσου του Αλτσχάιμερ, ή της άνοιας. Αλλά είναι καλό για τους μεγαλύτερους ανθρώπους να κάνουν κάποιες διατροφικές προσαρμογές για την υγεία του εγκεφάλου τους. Η δρ. Jennifer Bramen, ανώτερη ερευνητική νευροεπιστήμονας στο Pacific Neuroscience Institute στο Providence Saint John’s Health Center στη Σάντα Μόνικα της Καλιφόρνια, επισημαίνει την ανάγκη για περισσότερη έρευνα πάνω στο θέμα. Ωστόσο, η προσθήκη περισσότερων υγιεινών τροφών στην καθημερινή σας διατροφή δεν είναι ποτέ κακή ιδέα. Τα ζυμωμένα λαχανικά, όπως το ξινολάχανο, μπορούν να σας δώσουν καλή δόση MK-7, καθώς και άλλα γνωστά οφέλη για την υγεία, είπε η ίδια:

“Οι τροφές που έχουν υποστεί ζύμωση είναι εξαιρετικές για το μικροβίωμα του εντέρου σας, το οποίο έχει μια καλά εδραιωμένη σχέση με τη γνωστική έκπτωση. Θα συνιστούσα να τα ενσωματώσετε σε μια διατροφή που έχει σχεδιαστεί για να προάγει την υγεία του εγκεφάλου και τη γνωστική λειτουργία”.

Αφήστε μια απάντηση

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More